Recensie: De kleine bakkerij aan het strand RECENSIE

Recensie: De kleine bakkerij aan het strand – Jenny Colgan

De Engelse Jenny Colgan schrijft wel een heel interessante mix van genres, namelijk science-fiction en romans met een flinke dosis humor. In het buitenland is ze vooral bekend van Dr. Who boeken, in Nederland brak ze door met haar roman Café Zon & Zee dat vele harten van chicklitliefhebbers heeft veroverd. En alhoewel deze serie nog niet in zijn geheel vertaald is, (Het derde deel verschijnt eind dit jaar) trakteert uitgever Luitingh-Sijthoff ons op De kleine bakkerij aan het strand. Betekent dit een nieuwe serie van Jenny Colgan?

Polly heeft het moeilijk. Het bedrijf dat ze samen met haar vriend Chris runt staat op springen en hun relatie gaat ook al niet denderend. Een lege bankrekening en een gebroken hart dwingen haar ertoe om haar geluk elders te zoeken. Alhoewel geluk? Is het niet meer een soort van overleven geworden? Gelukkig heeft Polly haar grote liefhebberij voor het bakken van brood, wat haar op haar nieuwe woonplek voor bijzondere vriendschappen en onverwachte kansen zorgt. Lukt het Polly uiteindelijk om haar leven weer op de rit te krijgen?

Aan de schrijfstijl en de manier van vertellen van Jenny Colgan kun je gelijk al merken dat ze meerdere genres onder de knie heeft. Haar verhalen gaan namelijk net wat dieper dan de gebruikelijke romantische verhalen. In De kleine bakkerij aan het Strand maakt Polly na het failliet verklaren van het bedrijf, best een heftige tijd mee en dit gaat gepaard met daarbij passende emoties. In deze tijd heeft iedereen wel iets van een ontslag of een relatiebreuk meegemaakt, en dit maakt dat wat Polly doormaakt heel herkenbaar. Polly is daarbij een personage, dat iets heel eigens heeft en zelfs van de meest donkere momenten iets probeert te maken. Daardoor zal ze door de lezers van dit boek, moeiteloos in hun hart gesloten worden. Ook de andere personages, zoals de vissers, een ietwat verdwaalde Amerikaan, een oude bakkersvrouw en een eigenzinnig pluizig wezentje, hebben een flinke dosis eigenheid, waardoor het verhaal leeft en heel veel lagen kent.

Juist deze eigenzinnige en bijzondere personages zorgen ervoor dat de verhaallijn niet direct te voorspellen is en vele onverwachte momenten kent. Je vraagt je op vele momenten af hoe het verhaal verder zal lopen en welk pad Polly uiteindelijk gaat kiezen. Een mooie toevoeging hierbij is de ruimte voor een pluizig beestje dat Polly onverwachts veel troost biedt. Juist de keuze voor dit beestje geeft een extra dimensie en originaliteit aan het verhaal.

Jenny Colgan heeft met de keuze voor een klein eiland in Cornwall voor De kleine bakkerij aan het strand voor een geweldige locatie gezorgd. De omgeving doet heel romantisch, maar tegelijkertijd ook heel woest en ruw aan. Alsof de tijd er even heeft stilgestaan. Dit spreekt erg aan en doet de lezer wegdromen. Dit maakt dat het boek uitstekend geschikt is als leesvoer voor de vakantie.

Concluderend is De kleine bakkerij aan het strand heerlijk hartverwarmend en realistisch leesvoer voor de warme zomerdag, of als leesvoer voor de vakantie. Aansprekende personages, een tot de verbeelding sprekende setting en onverwachte verhaallijnen zullen opnieuw vele harten verwarmen. Leuk detail is dat aan het eind van het boek een aantal recepten staan vermeld. Goed nieuws is dan ook, dat dit boek het eerste deel van een serie is, waarbij deel twee (Zomer in de kleine bakkerij) in 2020 vertaald zal worden.

De kleine bakkerij aan het strand

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

In De kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan staat het leven van Polly Waterford op zijn kop. Haar relatie is op de klippen gelopen en haar bedrijf is ook nog eens failliet. Kortom, ze moét weg. Ze komt terecht op Mount Polbearne, een klein schiereiland voor de kust van Cornwall, in een appartement boven een verlaten winkel. Om haar zinnen te verzetten begint ze met het bakken van brood, dat al snel meer dan een hobby wordt.
    Lees en leef mee met Polly die tegen wil en dank vriendschap sluit met de lokale bevolking, met vallen en opstaan haar leven weer richting geeft en bovendien valt voor een wel heel schattige huisgenoot die door het raam naar binnen komt waaien: de papegaaiduiker Neil.