Recensie: Schimmen van de Schaduwmarkt RECENSIE

Recensie: Schimmen van de Schaduwmarkt - Cassandra Clare

Schimmen van de Schaduwmarkt vertelt tien verschillende verhalen die betrekking hebben tot de Schaduwmarkt en de wereld van de schaduwjagers. Volg Broeder Zacharias, voormalig schaduwjager Jem Carstairs door de eeuwen heen in verhalen vol liefde, maar ook veel spijt en verdriet. Verhalen waarin fouten worden gemaakt en waarin pogingen worden gedaan om deze recht te zetten. Tessa Gray en Catharina Loss werken als verpleegkundigen in een aards ziekenhuis om een verschil te maken. Matthew Fairchild heeft een geheim dat hij zelfs niet met zijn parabatai kan delen en Jace Herondale is zijn eigen, herkenbare ik in een geheel nieuw verhaal over de welbekende schaduwjagers.

Cassandra Clare heeft voor Schimmen van de Schaduwmarkt samengewerkt met verschillende auteurs. Samen met ieder van hen heeft ze opnieuw tien pareltjes van verhalen neergezet die de fans van de schaduwjagerswereld voorzien van nieuwe informatie over de personages uit de voorgaande verhalen of juist oude informatie weer even in herinnering brengt.

De personages uit Schimmen van de Schaduwmarkt komen, zoals we gewend zijn van Cassandra Clare, op iedere bladzijde tot leven en zijn ieder vergezeld door hun eigen, bekende trekjes zoals we hen kennen uit eerder verschenen verhalen. Het is prachtig om te zien hoe deze personages een eigen persoonlijkheid hebben ontwikkeld door de jaren heen en hoe Cassandra Clare vast weet te houden aan die kenmerken die het personage definiëren.

Hoewel Cassandra Clare voor Schimmen van de Schaduwmarkt heeft samengewerkt met diverse andere auteurs, weet ze wel haar eigen schrijfstijl de boventoon te laten voeren. Fans van de schaduwjagersserie zullen dus niet voor verrassingen komen te staan bij het lezen van Schimmen van de Schaduwmarkt. Het boek leest even heerlijk weg als alle voorgaande boeken, ondanks haar volume. In tegenstelling tot sommige andere boeken, merk je in Schimmen van de Schaduwmarkt niets van de verschillende handen die aan de verhalen hebben gewerkt. Dat is erg fijn, omdat meerdere verschillende schrijfstijlen in hetzelfde boek kunnen leiden tot verwarring en het kwijtraken van de aandacht van de lezer.

Net als altijd, brengen de verhalen uit Schimmen van de Schaduwmarkt een boodschap over naar de lezer. In dit boek gaan deze onder andere over voorbestemde liefde, familieliefde en hartzeer. Wees gewaarschuwd, de verhalen kruipen opnieuw onderhuids en bezorgen de lezer geregeld kippenvel. De schoonheid van de liefde spettert bijna letterlijk van de pagina’s af en het hartzeer uit de verhalen raken je als lezer zijnde. De emoties die deze verhalen met zich meebrengen zijn ongekend. Ik moet bekennen dat ik hier en daar zelfs een traantje heb weggepinkt, zo ontroerend waren sommige passages.

Wederom zet Cassandra Clare dus een pareltje neer met Schimmen van de Schaduwmarkt. Voor alle fans van de schaduwjagersreeks is deze verhalenbundel een exemplaar dat absoluut niet mag ontbreken in de boekenkast en voor de lezers die nog niet bekend waren met de schaduwjagersverhalen; na Schimmen van de Schaduwmarkt kan het haast niet anders dan dat je het gevoel hebt dat je eerder iets hebt gemist, het is bijna onmogelijk om niet verliefd te worden op deze prachtige wereld.

Schimmen van de schaduwmarkt

1  2  3  4  5

De schaduwmarkt is een ontmoetingsplek voor elfen, weerwolven, heksenmeesters en vampiers. Daar gaan de Benedenlingen naartoe om magische voorwerpen te kopen en duistere deals te bespreken. Stille Broeder Zacharias is een frequente bezoeker van de schaduwmarkt. Volg hem twee eeuwen lang en ontdek verhalen vol liefde, trouw, verdoemenis en spijt.

Je ziet hoe Matthew Fairchild in de problemen raakt wanneer hij de grootste zonde van zijn leven begaat - iets wat hij nooit kan vertellen aan zijn parabatai James Herondale, of eender welke schaduwjager in zijn omgeving. En hoe Tessa Gray, Zachariah's grote liefde, zich tijdens de Tweede Wereldoorlog inzet om de aardsen te helpen. Maar kan broeder Zacharias toekijken hoe zijn geliefde haar leven riskeert, of zal hij beloftes moeten verbreken om haar te redden?

In Schimmen van de schaduwmarkt worden 10 korte verhalen gebundeld.