Recensie: Veranderingen RECENSIE

Recensie: Veranderingen – Elizabeth Jane Howard

Veranderingen is het vijfde en laatste deel uit de Cazalet reeks van Elizabeth Jane Howard, gebaseerd op haar eigen familie. Het vierde deel, Bevrijding, eindigde in 1947 en waar de eerdere delen vaak op elkaar aansloten qua tijd, maken we nu een sprong van bijna tien jaar naar juni 1956. Er is intussen een hele nieuwe generatie aan de familie toegevoegd, zoals te zien is aan de uitgebreide stamboom die voorin het boek staat.

Het boek begint met het overlijden van de Baronie, de laatste persoon van die generatie. In de aanloop naar de begrafenis maken we opnieuw kennis met de verschillende familieleden, lezen we wat er de laatste jaren met hen gebeurd is en hoe ze er nu voor staan. Vervolgens kun je je in de rest van Veranderingen weer mee laten nemen in het wel en wee van de familie Cazalet.

Er is opnieuw aandacht voor de persoonlijke beslommeringen van de verschillende familieleden met betrekking tot hun relaties, gezin en/of gezondheid. Daarnaast verkeert het familiebedrijf in zwaar weer wat de nodige zorgen met zich mee brengt, en waardoor de drie broers Hugh, Edward en Rupert voor keuzes komen te staan die gevolgen hebben voor de hele familie. Elizabeth Jane Howard schetst net als in de eerdere delen ook met Veranderingen een mooi tijdsbeeld.

Hoewel de boeken in Nederland pas recent en vlak na elkaar (tussen april 2017 en april 2019) zijn verschenen, zijn de eerste vier delen oorspronkelijk gepubliceerd tussen 1990 en 1995. Het vijfde en laatste deel is veel later geschreven en verscheen pas in 2013. Dit is ook te merken in een verandering in de schrijfstijl van Elizabeth Jane Howard. De hoofdstukken zijn een stuk korter, personages volgen elkaar sneller op en er zit ook meer vaart in het verhaal. Er zijn minder vaak uitgebreide beschrijvingen van gerechten, gebruiken of de omgeving. Maar ook deze veranderde stijl is zeer prettig leesbaar, goed te volgen ondanks de veelheid aan personages en het lukt ook nog steeds goed om je in te leven in de personages en de situaties voor je te zien. De vaart in het verhaal maakt het boek daarnaast afwisselend.

Voor wie de eerdere delen uit de reeks heeft gelezen is dit vijfde deel zeker een aanrader. Het is helaas wel meteen het afscheid van de familie, aangezien Elizabeth Jane Howard kort na het verschijnen ervan is overleden. Veranderingen is ook als losstaand boek te lezen, maar het is toch wel aan te raden om de gehele reeks te lezen. Deze Cazalet reeks is een aanrader voor liefhebbers van familieromans die zich graag laten meenemen in zo’n 20 jaar van het leven van een welgestelde Engelse familie met Veranderingen als mooie afsluiter.

De Cazalets 5 - Veranderingen

1  2  3  4  5

Veranderingen' van Elizabeth Jane Howard is het vijfde en laatste deel van de Cazalets' serie. Het is halverwege de jaren vijftig. De baronie is overleden, en met haar lijkt een heel tijdperk voorgoed verdwenen. Hoewel de oorlog al tien jaar achter de Cazalets ligt, voelen haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen nog steeds de naschokken ervan. Het familiebedrijf wankelt, maar de broers Hugh en Edward kunnen het sinds Edwards scheiding van Villy vrijwel nergens over eens worden, en Rupert is te aarzelend om de doorslag te geven. Edwards dochter Louise, inmiddels gescheiden, is de maîtresse van een rijke, getrouwde man. Haar nichten Polly en Clary proberen het huwelijk en moederschap te combineren met hun professionele ambities. Maar het is de opofferingsgezinde Rachel die voor de grootste uitdagingen zal komen te staan wanneer ook het voortbestaan van hun geliefde Home Place op het spel staat.