Recensie: De Wijde Lucht RECENSIE

Recensie: De wijde lucht - Kate Atkinson

In De wijde lucht is privé-detective Jackson Brodie terug. Kate Atkinson werd met name bekend door haar roman Leven na Leven, maar voor dit boek schreef ze dus al vier verhalen over Jackson Brodie. In dit vijfde deel is de norse ex-politieagent verhuisd naar een Engels dorpje aan de kust. Hier zet hij zijn werkzaamheden voort, die bestaan uit het verzamelen van bewijs voor getrouwde vrouwen tegen hun overspelige echtgenoten. Tegelijkertijd lijkt Jackson Brodie in contact te komen met een sluimerend geheim. Een geheim dat al decennialang zijn gang kan gaan en een groot aantal mensen betrekt in zijn ijzingwekkende tentakels.

De proloog van De wijde lucht zet direct de stemming van het verhaal. Duister. Er is iets gaande in het kleine dorp. Iets wat het daglicht niet kan verdragen. Hiermee wordt direct een spannende toon gezet, die even later wegzakt tot net onder de oppervlakte. Kate Atkinson schrijft met De wijde lucht een buitengewone thriller. De misdaad is niet per se uniek, maar wel de manier waarop wordt toegeschreven naar de ontknoping. Lijntjes die niet direct met elkaar te maken lijken te hebben, worden op intelligente wijze met elkaar verbonden. Atkinson heeft een humoristische schrijfstijl, waarmee subtiele grapjes in het verhaal worden verwerkt. In een complex verhaal, zoals de De wijde lucht is, kan het even duren voor de lezer alle karakters uit elkaar kan houden. Kate Atkinson schrijft al haar personages uitgebreid. Ze hebben hun eigen relaties, hun eigen maniertjes en hun leefstijl wordt uitgebreid uiteengezet. Ze leven stuk voor stuk, waardoor het leesplezier verder in het verhaal steeds groter wordt. Want met elk hoofdstuk worden de personages levendiger. Het is niet per se Jackson Brodie die de boventoon voert. Daardoor is dit vijfde deel ook prima te lezen voor lezers die de andere vier boeken over de uitgesproken privé-detective niet gelezen hebben. De weinig uitgesproken cover doet dit verhaal absoluut tekort. De plot zit goed in elkaar en de dorpsbewoners zijn sprankelend en uniek, ieder op een eigen manier. Een boek als deze had zeker een meer aansprekende cover verdient.

De wijde lucht begint als een kabbelende rivier. De pittoreske setting maakt de verschillende verhaallijnen vermakelijk, maar door het groot aantal karakters duurt het even voordat het verhaal echt pakt. Als Kate Atkinson zich met De wijde lucht eenmaal in je vastgegrepen heeft is het een prachtige rit. Het verhaal verrast met onverwachte wendingen en verbanden die niet voor de hand liggen. De schrijfstijl is beeldend, maar vaak ook subtiel grappig, waardoor hardop lachen geen uitzondering is. Het grote aantal karakters is eigen, eenieder is zo goed beschreven dat de lezer ze zo zou herkennen mochten ze op straat rondlopen. En naast dat alles is het vooral ontzettend spannend, zonder ergens over-the-top te zijn. Een prachtige parel in het thrillergenre.

De wijde lucht

Kate Atkinson

25 juni 2019

ISBN 9789025456542
    Uitgever Atlas
    384 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Lang voordat Kate Atkinson de bekroonde internationale bestseller Leven na leven schreef, was er de schitterende romanreeks met de onweerstaanbaar norse privédetective Jackson Brodie in de hoofdrol. In dit langverwachte nieuwe deel van de serie is Brodie terug, en onlangs verhuisd naar een rustig dorp aan de Engelse kust. Zijn werkzaamheden (bewijs van echtelijke ontrouw verzamelen voor achterdochtige vrouwen) zijn rechttoe rechtaan, de setting is pittoresk. Maar onder het oppervlak sluimert iets duisters. Een toevallige ontmoeting met een wanhopige man op een afbrokkelende klif leidt Jackson naar Crystal Holroyd, het vrachtwagenimperium van haar man Tommy, en naar een sinister netwerk – en terug op het pad van zijn oude vriend Reggie. Oude geheimen en nieuwe leugens doorkruisen elkaar in deze grappige, schrijnende en adem-benemende nieuwe roman.