Recensie: Nashville RECENSIE

Recensie: Nashville – Antonia Michaels

Wat doe je als je een achtergelaten jongen vindt in je nieuwe studentenwoning? De jonge Svenja komt voor deze lastige keuze te staan. Hij kan niet met Svenja communiceren, komt angstig over en het liefste staat hij de hele dag op zijn hoofd. Ze besluit voor de jongen te gaan zorgen, alleen kan dit soms moeilijk te combineren zijn met haar studie en haar sociale leven. Als er een dakloze vrouw vermoord wordt, begint Svenja te twijfelen. Waarom is de jongen ’s nachts weg, en waarom heeft hij een uitgebreide messenverzameling? In haar zoektocht naar de waarheid komt Svenja bijzondere en kleurrijke mensen tegen, die haar helpen en steun bieden.

Nashville blinkt uit in zijn fijne schrijfstijl en nauwkeurige in elkaar gezette karakters. De schrijfstijl is direct, maar ook op een zekere manier poëtisch. Ze weet bij de lezer door te dringen, mede door de manier waarop de karakters opgebouwd zijn. Alle karakters zijn opgebouwd uit specifieke karaktereigenschappen, die voor iedere lezer herkenbaar zijn. Doordat de lezer zich kan identificeren met de karakters, ‘voelt’ de lezer ook de emoties van de karakters. Het einde van Nashville zal door veel lezers anders ervaren worden, omdat het erg typisch is. You’ll hate it or love it, er is niet echt een tussenweg.

Helaas kan Nashville niet het hele verhaal lang de aandacht van de lezer trekken. Misschien komt dat wel doordat er niet iets schokkends of onverwachts gebeurt. Het verhaal kabbelt voort en eigenlijk is het leven van de hoofdpersoon heel gewoontjes. Ondanks dat laat schrijfster Antonia Michaels de lezer wel nadenken tijdens het lezen van Nashville. Veel scènes zijn bedoeld om de lezer misschien een beetje te provoceren en te shockeren, of in ieder geval te doen nadenken. Daarnaast zijn er een aantal onrealistische elementen, maar die niet direct opvallen. Bijvoorbeeld het feit dat de ouders van het hoofdpersonage nooit ingrijpen of dat er bij de jongen geen jeugdzorg of andere instantie ingeschakeld is. Omdat Nashville een beetje sprookjesachtig is, en ook veel thrillerelementen heeft, zal de lezer dit waarschijnlijk niet zo snel opvallen.

Toch zijn er ook sterke punten aan het verhaal. Ten eerste de beschrijvingen van de stad waar Nashville zich afspeelt, namelijk Tübingen in Duitsland. Schrijfster Antonia Michaels weet de stad op een levendige manier te beschrijven, waardoor de lezer zich erg thuis voelt in de setting van het verhaal. De lezer krijgt bijna zin om zelf de koffers te pakken en deze stad te bekijken. Daarnaast stipt schrijfster Antonia Michaels verschillende actuele thema’s aan, zonder ze geforceerd over te laten komen. Juist deze vanzelfsprekendheid over sommige thema’s, zoals homoseksualiteit en dakloos zijn, maakt dat Nashville op maatschappelijk niveau ook veel toevoegt.

Nashville is een intrigerend boek over verraad, liefde en trouw. Het heeft thrillerachtige elementen en is tevens spannend. De schrijfstijl van schrijfster Antonia Michaels is een groot pluspunt, door de vloeiende en pakkende woordkeus.  Ondanks dat het een dik boek is, blijkt het toch de moeite waard om het op te pakken in de vakantie.

Recensie: Nashville – Antonia Michaels

Nashville

1  2  3  4  5

Alweer een indringende en actuele roman van Antonia Michaelis die geen enkele young adult onberoerd zal laten.

De achttienjarige Svenja is naar Tübingen verhuisd om er aan de universiteit geneeskunde te studeren. In de keukenkast van haar studentenwoning vindt ze een verwaarloosde jongen, die niet praat. Ze schat hem hooguit elf en noemt hem Nashville, want dat is wat op zijn t-shirt staat. Uiteindelijk besluit ze voor de mysterieuze straatjongen te zorgen. Kort daarna wordt een dakloze vrouw vermoord teruggevonden. Svenja begint onrustig te worden: waarom sluipt Nashville 's nachts het huis uit en waarom verzamelt hij stiekem messen? Svenja zoekt steun bij haar studentenvrienden Friedel en Katleen en bij de jonge arts Gunnar.