Recensie: In mijn hoofd RECENSIE

Recensie: In mijn hoofd – Sharon M. Draper

De jonge Melody kan al tien jaar lang niets anders dan toekijken hoe iedereen om haar heen loopt, praat, speelt en beweegt. Melody heeft ontzettend veel te zeggen, maar haar cerebrale parese belet haar in dat alles. Melody’s lichaam werkt niet mee, maar haar geest is des te sterker. Dankzij haar fotografisch geheugen onthoudt ze alles en zit haar hoofd boordevol kennis. Meer dan eens wordt ze niet begrepen, wordt ze voor dom aangehouden of praat men langs haar heen. Maar gelukkig begrijpen haar ouders, de buurvrouw, een enkele docent en haar begeleidster haar wel, waardoor ze de kans krijgt om op een speciale manier eindelijk te vertellen wat ze te zeggen heeft. Maar wordt ze dan eindelijk wel begrepen?

In mijn hoofd is een zeer bijzonder young adult roman. Eentje die je niet vaak tegenkomt en die daarom des te waardevoller is. Het verhaal van een meisje als Melody mag verteld worden en zou ook absoluut gelezen moeten worden. Want heb je jezelf er wel eens op betrapt dat je iemand in een rolstoel niet in de ogen kijkt, langs diegene heen praat, of misschien zelfs wel dacht dat hij ook geestelijk niet in orde was? In mijn hoofd laat zien dat iemands ‘gebroken’ buitenkant nog niets zegt over het geestelijk functioneren van diegene die gevangen zit in het lichaam. Deze roman zet aan tot nadenken en menig lezer zal zich erop betrappen ook wel eens bevooroordeeld gehandeld te hebben. Dit thema is bijzonder en meer dan geschikt voor menig jonge lezer.

Het hoofdpersonage Melody is door auteur Sharon M. Draper geenszins dramatisch omschreven. Het verhaal leest gemakkelijk en is zelfs humoristisch geschreven. Tijdens het lezen word je heen en weer geslingerd tussen schaterlachen, schaamte, boosheid en verdriet. Het leuke van dit verhaal in young adult vorm, is dat de nadruk juist niet ligt op drama rondom Melody’s situatie, maar juist op humor, interesse, leren, doorgaan en vooral niet opgeven. Het zal de lezer tijdens het lezen van In mijn hoofd ook niet direct duidelijk zijn waar het verhaal heen leidt en dat zorgt ervoor dat een plotselinge wending in het verhaal ook echt als een verrassing komt. Draper heeft Melody goed een stem kunnen geven en als lezer raak je aan haar gehecht. Zodra de roman uit is zul je Melody missen.

Wat echter enigszins stoort in In mijn hoofd is dat je tijdens het lezen van de gedachten van Melody niet denkt aan een tienjarig meisje, maar een meisje dat veel ouder is. De manier waarop Draper haar gedachten heeft vormgegeven zijn minder geloofwaardig voor zo’n jong meisje, waardoor het iets te duidelijk is dat een volwassene het heeft geschreven. Ook worden sommige personages erg eendimensionaal ‘slecht’ weergegeven, waardoor het gemakkelijk is om een hekel aan die personages te krijgen. Dat kenmerkt juist weer meer een jeugdboek dan een young adult roman. Hieruit blijkt dat Draper nog zoekt naar een balans voor het schrijven van een young adult.

Dat laat niet los dat In mijn hoofd een mustread is voor jonge lezers. Het verhaal is vermakelijk en humoristisch, maar het maakt vooral ook bewust.

In mijn hoofd

1  2  3  4  5

Melody heeft een fotografisch geheugen: haar hoofd is net een camera die altijd aanstaat. Altijd. En er is geen delete-knop. Ze is de slimste van haar hele school maar niemand weet het, want ze kan het aan niemand vertellen. Want Melody kan niet praten. Ze kan niet schrijven. Ze kan niet lopen.
    Melody wordt er gek van dat ze door de Cerebrale Parese vastzit in haar eigen hoofd, en aan niemand kan vertellen wat ze denkt en voelt. Tot ze iets ontdekt wat haar voor het eerst in haar leven de kans geeft om te praten. Eindelijk heeft Melody een stem. Maar niet iedereen in haar omgeving is klaar om die te horen.