Recensie: Systema RECENSIE

Recensie: Systema - Simon de Waal

Heel wat jaren terug werd er door Russische wetenschappers in het geheim een virus ontwikkeld. Het virus bleek schadelijker dan gedacht en de wetenschappers brachten het in veiligheid, waarna ze naar diverse landen vluchten om daar een zorgeloos bestaan op te bouwen. Maar hoe zorgeloos was dat leven? Dertig jaar later blijkt deze actie nog gevolgen te hebben voor de volgende generatie. Sookies vader wordt vergiftigd en beland in het ziekenhuis, terwijl het graf van Alex' moeder wordt geroofd. Beiden willen weten wat hierachter schuilt en de jacht naar het verleden begint...

Simon de Waal hanteert een simpele schrijfstijl en maakt gebruik van vrij korte zinnen. Opvallend zijn de korte hoofdstukken waarin een verdeling van perspectief te vinden is. Hierdoor krijg je beknopte passages die iets over een bepaald personage vertellen. Eigenlijk zijn deze stukken net te kort, want er is te weinig ruimte voor uitdieping. Hierdoor is de jacht naar de waarheid het belangrijkste gegeven. Het begin van Systema kan wat verwarring veroorzaken, omdat er flink wat personages geïntroduceerd worden. Door middel van typisch Russische termen en namen laat de Waal de invloed van het land door zijn verhaal schemeren en deze bijkomstigheid past prima bij het onderwerp van het boek.

Systema is geen makkelijk tussendoortje te noemen. Sterker nog, het is een boek dat enige concentratie vereist. Het tempo ligt hoog, evenals de gebeurtenissen. Actie is een belangrijk kernwoord in het boek en liefhebbers hiervan zullen dan ook in hun nopjes zijn met Systema. De personages bevinden zich op verschillende plaatsen in de wereld en doordat je dus vaak moet switchen, lijkt dit het tempo nog een stukje te verhogen. Het geheel is echter wat rommelig en zorgt ervoor dat het niet zo moeilijk is om de draad van het verhaal kwijt te raken. Gelukkig laat de auteur de eindjes niet rafelen en weet hij de verschillende elementen moeiteloos in elkaar te voegen.

Doordat het avontuur op de voorgrond staat, blijven de personages wat op de oppervlakte. Hierdoor is het lastig een mening over hun keuzes te vormen. Ook besluit de Waal om geheel onverwachts een romance op te laten bloeien tussen de hoofdpersonages Sookie en Alex. De auteur neemt hiermee een beetje een vreemde zijweg, omdat er nergens aanleiding voor wordt gegeven en het ook niet echt bij de rest van het verhaal past. Misschien is hiervoor gekozen om een balans aan te brengen in het overvloedige geweld? Hoewel deze keuze een beetje op paginavulling lijkt, wordt het de auteur toch vergeven omdat je Sookie en Alex een fijn leven gunt.

Systema is een leuk boek voor de liefhebber, maar zal door het specifieke onderwerp zeker niet iedereen aanspreken. Ook de rommelige opbouw kan tot gevolg hebben dat er lezers afhaken. Toch is het de moeite waard om door te zetten tot het einde, want als alles eenmaal op zijn plaats is gevallen blijkt het geen verkeerd boek te zijn. Als snelheid in een verhaal jou aanspreekt en het je niet zal storen om weinig informatie over de hoofdpersonages te krijgen, is het absoluut de moeite waard het boek eens op te pakken.

Recensie: Systema - Simon de Waal

Systema

1  2  3  4  5

Na de val van het communisme vluchtten eind jaren tachtig veel wetenschappers van het geheime Russische laboratorium Vector, waar dodelijke virussen werden ontwikkeld, naar het Westen. Als dertig jaar laten in Edinburgh een van hen wordt vergiftigd, zweert zijn dochter Sookie wraak. Tegelijkertijd ontdekt Alex in Amsterdam dat de kist van zijn moeder uit het gezamenlijke graf van zijn ouders is verdwenen. Heeft het Russische verleden van zijn vader er iets mee te maken? Er lijkt iemand op jacht naar de verdwenen wetenschappers en de virussen die ze meenamen. Zowel Sookie als Alex beginnen een koortsachtige zoektocht naar de daders, en naar de kist van Alex' moeder.