De Berries - Hockeygek in een voetbalfamilie - Annemarie van der Eem RECENSIE

Recensie: De Berries - Hockeygek in een voetbalfamilie - Annemarie van der Eem

London 'Lon' Berrie is tien jaar en de dochter van een beroemde profvoetballer. Om de paar jaar verhuist de hele familie als haar vader, Jhon, weer door een nieuwe club wordt aangeworven. Na vele jaren in het buitenland is de familie nu weer terug in Nederland. Het leven van de familie Berrie draait om voetbal, maar Lon heeft haar eigen passie. Hockey! Dat maakt haar een buitenbeentje in huis, maar voor de buitenwereld blijft ze steeds ‘de dochter van’. Hoe maak je op die manier vrienden? En wat als er zich rond de sportclubs ook nog een reeks inbraken voordoet?

Het eerste deel in deze nieuwe serie rond de familie Berrie is een smaakmaker van formaat. De subtitel Hockeygek in een voetbalfamilie zegt het eigenlijk al. Hoofdpersonage Lon voelt zich een buitenstaander, en dat is niet alleen thuis het geval omdat ze toevallig meer van hockey dan van voetbal houdt, maar ook in de buitenwereld heeft iedereen al een mening over haar gevormd omdat haar vader toevallig erg beroemd is. Schrijfster Annemarie van der Eem gaat deze gevoelens van afzondering en de onzekerheden die daarmee gepaard gaan niet uit de weg, maar zet ze heel herkenbaar in de spotlight en op een manier zodat elke jonge lezer zich er zeker een deel in kan terugvinden.

Het verhaal in De Berries - Hockeygek in een voetbalfamilie heeft ook nog een spannende kant. Er wordt regelmatig ingebroken in lokale sportclubs de laatste weken en dat komt wel erg dichtbij als Lon en haar buurjongen Kai vreemde mannen zien rondhangen op de hockeyclub. Wat moeten ze nu doen? Ze vermoeden dat de mannen niet veel goeds in de zin hebben, maar wie zal hen geloven zonder bewijzen?
Vooral naar het einde van het boek toe wordt het echt nagelbijten en is stoppen met lezen geen optie meer! Het verhaal is ook op dit vlak erg geloofwaardig en realistisch gehouden, waardoor het perfect aansluit bij de rest en een mooi extra element toevoegt.

De jeugd groeit op met Instagram en de bijbehorende hashtags. Hier maakt van der Eem gebruik van om haar verhaal beter te laten aansluiten bij de leefwereld van de doelgroep. Waar het voor de oudere lezers soms wat wennen kan zijn, al die populaire termen, zal het voor de kinderen als iets heel normaal en alledaags aanvoelen.

De illustraties zijn van de hand van Madeleine van der Raad. Zij zet de Berries erg mooi neer en dat begint al bij de cover. Eigenlijk kan je daaruit al afleiden wat alle familieleden bezighoudt. De illustraties zijn vooral ‘verklarend’. Ze sluiten aan bij de tekst en vertellen een deel van het verhaal in beeldende vorm. Het gaat dus meer om functionaliteit dan om het esthetische en de tekeningen zijn vrij eenvoudig gehouden. Ze zorgen er wel voor dat De Berries - Hockeygek in een voetbalfamilie een speels karakter krijgt, waardoor je al blij wordt als je het boek doorbladert. De titels van de hoofdstukken en hun vormgeving dragen daar zeker ook aan bij.
Sommige zinnen zijn vetgedrukt en zuigen je ogen naar hen toe. Dit is een hele mooie manier om de aandacht van de jonge lezers te trekken en wat langer vast te houden.

Annemarie van der Eem snapt heel goed dat je een jeugdboek kan gebruiken om heel veel bij elkaar te brengen. Familie, vrienden én een snuifje spanning! Als je alles maar goed doseert is het mogelijk om hiervan een mooie cocktail te maken die elk kind een paar leuke leesuren zal schenken en toch ook even laat nadenken. Of in ieder geval laat voelen dat het oké is om je niet overal en altijd op je plek te voelen. Het is uitkijken naar het tweede deel in deze reeks, want de personages zijn vertederend en ze voelen echt als familie. Daarom een oproep aan Annemarie van der Eem om snel door te schrijven zodat we ze niet te lang moeten missen!

De berries: Hockeygek in een voetbalfamilie

1  2  3  4  5

Hoe overleef je als hockeygek in een voetbalfamilie?
    De tienjarige Lon weet daar alles van, want haar vader is de beroemde voetbalprof Jhon Berrie. En bij de Berries thuis draait het maar om één ding: voetbal. Maar Lon? Die hockeyt liever, bij haar nieuwe club Shoot Out. En daar gebeurt van alles…
    Want hoe maak je nieuwe vrienden? Wat doen die vreemde mannen op de club? Hebben die iets te maken met de reeks inbraken? En in welk spannend avontuur belandt Lon tijdens de D-nacht op de hockeyclub?