Recensie: Heksenjongen RECENSIE

Recensie: Heksenjongen - Kelly Barnhill

Heksenjongen is het nieuwste boek van Kelly Barnhill. Eerder schreef zij Het meisje dat de maan dronk waarmee ze de Newbery Medal, de prijs voor het beste kinderboek, won. Natuurlijk liggen de verwachtingen voor Heksenjongen hierdoor hoog, want lukt het Kelly Barnhill wederom om een sterk kinderboek neer te zetten?

In Heksenjongen volgen we het verhaal van Finn. Op jonge leeftijd verliest hij zijn tweelingbroertje aan de verdrinkingsdood. Zijn vader kon namelijk maar één van de twee redden en volgens het dorp heeft hij de ‘verkeerde jongen’ gered. Zeker als blijkt dat Finn bijna niet meer praat. Zijn moeder is de Heks en wanneer zij van huis is, moet Finn de magie beschermen tegen een bende rovers. Dit is geen makkelijke taak en het is nog maar de vraag of dit gaat lukken! Gelukkig staat hij er niet helemaal alleen voor en krijgt hij hulp uit een onverwachte hoek.

Kelly Barnhill heeft een erg bijzondere schrijfstijl. Met woorden weet zij de magie op de juiste manier te vangen, waardoor Heksenjongen bijna als een soort van sprookje wegleest. Alle gebeurtenissen worden levendig beschreven. Net als de omgeving en de personages. Als lezer word je meegesleurd in de wereld waarin Finn leeft (dit doet een beetje denken aan de Middeleeuwen) en het verhaal speelt zich echt als een film af voor je ogen. Prachtig gedaan!

“Ze zou de zee nooit meer zien, dat wist ze. Maar huilen zou niets oplossen. Huilen zou niets veranderen, huilen zou niets repareren en huilen zou zeker haar werk niet gedaan krijgen.” - p. 85

De personages in Heksenjongen zijn stuk voor stuk erg krachtig op hun eigen manier. Dit wordt duidelijk in alles wat ze meemaken. Erg belangrijke onderwerpen in het verhaal zijn bijvoorbeeld verlies, opoffering en verdriet om iemand die er niet meer is. Kelly Barnhill laat naar voren komen dat het belangrijk is om dit verdriet toe te laten en om het ook te verwerken. Ze laat zien dat iedereen dit op zijn eigen manier doet en dat niet één manier de juiste is. Daarnaast is er ook ruimte voor vriendschap, liefde en hoop. Deze combinatie zorgt ervoor dat Heksenjongen mooi in balans is en erg veel indruk op de lezer maakt. Het zet je aan tot nadenken.

Heksenjongen zit vol met avontuur, spanning, actie en magie! Het verhaal is geen enkel moment saai en er staat altijd wel iets te gebeuren. Is het ene gevaar afgewend, staat het volgende gevaar alweer voor de deur. Daarnaast word je meegenomen naar het verleden en dit wordt tot in de details uitgelegd (zoals bijvoorbeeld het ontstaan van de magie, wat heel origineel in elkaar zit). Hieraan kan je merken dat Heksenjongen knap in elkaar zit met een ijzersterke worldbuilding. Kelly Barnhill heeft overal aan gedacht en het hele verhaal klopt gewoon.

Het einde van Heksenjongen is ontroerend, de tranen stonden in mijn ogen tijdens het lezen. Het is de perfecte afsluiting voor het verhaal van Finn. Het cirkeltje is mooi rond gemaakt door Kelly Barnhill. En dat geldt niet alleen voor het verhaal Finn, maar ook voor zijn vader, de Heks en alle andere personages die je leert kennen in dit boek.

De hoge verwachtingen voor Heksenjongen van Kelly Barnhill worden dus meer dan waargemaakt. Het is een indrukwekkend, magisch, origineel en intrigerend verhaal over Finn die zijn weg in het leven probeert te vinden nadat zijn tweelingbroertje er niet meer is.

Recensie: Heksenjongen - Kelly Barnhill

Heksenjongen

1  2  3  4  5

Finn praat niet meer sinds zijn tweelingbroer in de rivier is verdronken. Niemand weet wat er in hem omgaat. Tot op een dag een roversbende het huis omsingelt, vastberaden om de magie te stelen die zijn moeder achter slot en grendel verborgen houdt. Kan een jongen die nergens meer in gelooft de magie uit de verkeerde handen houden?