Moord op de moestuin - Nicolien Mizee RECENSIE

Recensie: Moord op de moestuin - Nicolien Mizee

Moord op de moestuin is een geestige roman. Judith en Thijs zijn net getrouwd wanneer Thijs een hartaanval krijgt. Zijn schoonzus Cora en zwager Ab nemen hen voor de zomer mee naar een boswachterswoning op een landgoed van twee oude vriendinnen om eens goed uit te rusten. Op het landgoed is al tijden een strijd gaande die behoorlijk uit de hand loopt.

De schrijfster van het boek – Nicolien Mizee – is een Nederlandse schrijfster uit Haarlem. Ze heeft al meerdere boeken in verschillende genres geschreven waardoor ze een geheel eigen schrijfwijze heeft gekregen. Haar werk werd bekroond met de Libris Literatuurprijs. Moord op de moestuin is uitgeroepen tot het DWDD boek van de maand.

Het boek is opgedeeld in vele kleine hoofdstukken waardoor het verhaal makkelijk wegleest. Nicolien Mizee heeft een aparte schrijfstijl die lekker leest. In het boek komt haar uitgebreide kennis van planten en vogels uitvoerig aan bod. Ze weet verschillende planten en vogels met naam en toenaam te benoemen. In het verhaal komen verschillende personages aan bod. De personages worden helaas beperkt uitgediept. De beschrijvingen blijven redelijk oppervlakkig, voor de lezer zou wat meer diepgang erg fijn zijn. De eigenaren van het landgoed verhuren moestuintjes. Bijna alle huurders van de moestuintjes hebben iets aparts, waardoor het verhaal erg ongeloofwaardig wordt. Ook het verhaal blijkt achteraf tegen te vallen. De schrijfster weet het gebrek aan diepgang wel goed te maken met haar komische schrijfwijze. Het boek is namelijk voor de lezer op sommige momenten erg grappig. Het verhaal wordt ook wel omschreven als een thriller/detective. De spanning in het boek is beperkt en de uitkomst is helaas niet verassend.

Moord op de moestuin is een geestige roman die enkele trekken heeft van een thriller/detective. Een pasgetrouwd stel vertrekt met hun familie naar een landgoed om tot rust te komen. Eenmaal op het landgoed blijkt er een strijd gaande te zijn die behoorlijk uit de hand loopt. Het verhaal leest vlot weg. De schrijfster heeft een fijne schrijfstijl. De personages in het boek worden helaas erg oppervlakkig beschreven waardoor het verhaal toch de nodige diepgang mist. De schrijfster weet het gebrek aan diepgang enigszins goed te maken met haar geestige beschrijvingen van de situaties.

Moord op de moestuin

1  2  3  4  5

Thijs en Judith zijn amper getrouwd wanneer Thijs een hartaanval krijgt. Op de dag dat hij thuiskomt uit het ziekenhuis slaan de buren aan het verbouwen. Schoonzus Cora en zwager Ab besluiten dat een pan soep niet afdoende is: er dient stevig uitgerust te worden. Daartoe wordt een boswachterswoning gehuurd op een landgoed, voor de hele zomer maar liefst, met zijn vieren. Echter: nergens op aarde is het écht rustig, en eenmaal op het landgoed aangekomen blijkt daar een verbeten strijd gaande, ogenschijnlijk over een boom. Een strijd die op bloedstollende en evenzeer dolkomische wijze uit de hand loopt.

• Slag of stoot - Meghan Quinn