Dood de koning - Sandrone Dazieri RECENSIE

Recensie: Dood de koning - Sandrone Dazieri

Politieagente Colomba Caselli leidt een teruggetrokken bestaan. Ze heeft een trauma overgehouden aan een gewelddadige ervaring waarbij haar beste vriend werd ontvoerd. Haar moeder wil dat ze de draad weer oppakt na een jaar. Dit gebeurt, want ze vindt in haar tuin een onderkoelde jongen. Hij zit onder het bloed, kan niet communiceren en heeft een briefje bij zich. Ze brengt hem naar zijn ouders. Eenmaal daar blijkt dat de jongen de enige overlevende is van een familiemoord. Hierdoor krijgt ze de drive om de moordzaak op te lossen. Een zoektocht naar de dader(s) begint.

Dood de koning is het derde deel van een succesvolle trilogie van de Italiaanse auteur Sandrone Dazieri. De boeken zijn wereldwijd succesvol ontvangen. Ik heb de eerste twee delen niet gelezen, maar ik kon het boek over het algemeen alsnog begrijpen. Wel kan het handig zijn om de vorige delen ook te lezen. Zo kun je gebeurtenissen, achtergronden en verwijzingen sneller plaatsen. Door het niet lezen van de vorige boeken, wist ik niet alle gebeurtenissen meteen te plaatsen en bleven sommige zaken verwarrend.

De auteur weet de spanning alsnog goed op te bouwen tot op het laatste moment. Het verhaal is origineel, hij heeft een beeldende schrijfwijze en je blijft continu met vragen achter. Het karakter van politieagente Caselli ontwikkelt zich mooi in het boek. Ook de relatie met haar goede vriend Dante wordt mooi beschreven door de noodzaak van de zoektocht naar hem. Ook is hij een mooie persoonlijkheid in het boek door zijn opmerkelijke en eigenzinnige karaktereigenschappen. Een waardevolle toevoeging.

De auteur schrijft soms langdradig en heeft veel woorden nodig om een gebeurtenis te omschrijven. Dat zorgt ervoor dat er bij bepaalde gebeurtenissen, in mijn ogen, te lang wordt stilgestaan. Daarentegen schrijft hij erg beeldend en weet hij mooie zinnen te formuleren. Als lezer heb je daardoor het gevoel dat je bij de gebeurtenissen aanwezig bent. Toch zijn de gebeurtenissen in het boek soms verwarrend: er zijn veel personen en instanties binnen het boek waar je rekening mee moet houden. Soms weet je niet wie goed en wie fout is. Aan de andere kant maakt dit het boek wel spannender omdat je continu in spanning blijft.

Dood de koning is een spannende thriller en een plezier om te lezen vanwege de interessante karakterontwikkelingen en het originele verhaal. Je blijft tot het einde van het verhaal geboeid. Daarentegen is het soms te langdradig beschreven, is niet alles even duidelijk en is het goed om de voorgaande delen van de trilogie te lezen. Dit zorgt voor meer context en achtergrond.

Dood de koning

1  2  3  4  5

Politieagente Colomba Caselli leidt een teruggetrokken bestaan. Gekweld door nachtmerries probeert ze te herstellen van haar bijna-doodervaring bij een bomaanslag, die plaatsvond op de dag dat Dante Torre, haar enige
    echte vriend, werd ontvoerd. Haar geïsoleerde leven wordt echter ruw verstoord als ze na een verschrikkelijke sneeuwstorm een onderkoelde jongen in haar tuin vindt. Hij kan niet praten en zit onder het bloed.
    Colomba ontfermt zich over de jongen, die de enige overlevende blijkt te zijn van een brute familiemoord. Ze is vastbesloten om de moordenaar van Tommy's ouders te vinden. Als ze door begint te krijgen waar deze zaak naar verwijst, weet ze dat alleen zij en Dante de waarheid boven tafel kunnen krijgen. Maar dan moet ze haar vriend wel zien te vinden…

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn