De kleuren van schaduw - V.E. Schwab RECENSIE

Recensie: De Kleuren van Schaduw - V.E. Schwab

De Kleuren van Schaduw van V.E.Schwab is het tweede deel van de Schemering-trilogie en het vervolg op De kleuren van magie.

V.E. Schwab, dat staat voor Victoria Elizabeth Schwab, is een Amerikaanse fantasy schrijfster met een behoorlijke lijst op haar naam. Ze is erg goed in het scheppen van nieuwe werelden en achtergronden voor haar spannende verhalen. Zo ook bij de Schemering-trilogie. De vier steden genaamd Londen, in vier verschillende werelden, zijn niet simpelweg vier maal Londen in een andere dimensie, maar het zijn vier totaal verschillende steden in vier totaal verschillende werelden. Het Grijze London in Engeland lijkt het meest op ons Londen, maar dan in het verleden, zo rond 1800. Het mooie vredige Rode Londen in Arnes, is een soort droomwereld in een rode waas; Wit Londen in Maktahn, lijkt op een horror versie van Frozen en Zwart London in een verdoemde wereld, is in het eerste deel nog een mysterie, maar nu wordt langzaam maar zeker duidelijk dat de kwade magie daar vandaan komt.

De Schemering-serie gaat over gaat de balans van macht en magie tussen deze Londens die tegelijkertijd bestaan in de alternatieve werelden en een magisch systeem waarmee bepaalde magiërs, Antari genaamd, tussen de Londens heen en weer kunnen reizen. Tussen de diverse Londen-steden heerst een bepaalde balans. Als één stad machtiger wordt, zal een andere stad verslappen of geheel ten onder gaan.

Aan één van de hoofdpersonen, de jonge magiër Kell, een van de twee overgebleven Antari, is het de taak om de balans te bewaren en het kwaad op afstand te houden. Tijdens zijn avonturen ontmoet Kell de Grijs-Londense Delilah Bard. Ze blijkt over magische krachten te beschikken en is misschien wel een derde Antari. We maakten kennis met de diverse koninklijke families en de andere Antari, Holland. Kell behoort tot de Rode koninklijke familie, de Maresh, als hun geadopteerde zoon. Hij heeft zijn broer Rhys gered door hem een deel van zijn levenskracht te geven en op deze manier is hij nu voor altijd op een wel heel bijzondere manier verbonden met hem. Maar alsnog wordt Kell behandeld als een minderwaardige, een buitenstaander.

Magie is een levende materie en gebruik ervan heeft een prijs. De donkere kant van de magie wil niet langer een instrument zijn, maar wil eigen macht. In het eerste boek De kleuren van magie zette de magie nog in op hulp van de menselijke heersers van Wit Londen om de macht te grijpen. Nu heeft het zichzelf een naam gegeven: Osaron en heeft het de Antari Holland overgehaald om zijn lichaam ter beschikking te stellen, zodat Osaron zich beter kan manifesteren.

Waar boek 1 De kleuren van magie meer over hoofdpersoon Kell ging, gaat De kleuren van schaduw meer over Delilah ‘Lila’ Bard. V.E. Schwab trekt de lezer direct terug in het verhaal, via de belevenissen van Lila. Het vorige boek eindigde ermee dat Lila op een schip weg voer, de vrijheid en het avontuur tegemoet. De kleuren van schaduw begint met Lila, terwijl ze zich in een benarde situatie bevindt en het avontuur niet helemaal zo uitpakt als zij zou willen…

Iedereen in de wereld van Rood Londen is op weg naar de ’Element Spelen’ een prestigieuze magiewedstrijd. Voor V.E. Schwab precies een mooi instrument om alle karakters bij elkaar te brengen en de gebeurtenissen uit te werken.De uitwerking van de karakters is mooi en gedegen. V.E. Schwab bouwt het rustig op, kleurt het met wat verhalen over het verleden van de personages, waardoor je als lezer een dieper inzicht krijgt en dan laat zij hen langzaam groeien.

Net als in deel 1 is ook De kleuren van schaduw vanuit wisselende inzichten beschreven. Vanuit de derde persoon lees je vanuit diverse personages. Lila is nog steeds een vrouw die zo enorm haar best doet om hard en stoer over te komen, dat het bijna irritant wordt. Als een schrijfster zulke gevoelens bij een lezer op kan wekken, dan is dat echt goed! Want je leeft je helemaal in en je moet wel om Lila lachen en toegeven dat ze nergens bang voor is. Ze laat zich door niemand iets zeggen en ze haalt verschillende trucjes uit de kast, tot ze uit haar benarde situaties komt, waar ze zich overigens steeds zelf weer in werkt, omdat ze eerst doet en dan pas nadenkt. Ze heeft echter wel een harde dobber aan het feit dat ze haar magie moet leren onder controle te houden, want anders gaat de magie er met haar vandoor.

Kell is nog steeds de slimme handige magiër. Machtig, jong en sterk, maar hij worstelt ook met zijn positie in de koninklijke familie van de Maresh. Men kan hem daarmee behoorlijk kwetsen. Hij houdt van zijn pleegbroer prins Rhys, maar ziet ook dat Rhys zich meer moet inzetten om zijn troon te behouden en het volk van Rood te beschermen. Hij worstelt ook met zijn gevoelens voor Lila. De vage romantische ondertoon is zeker aanwezig in het verhaal, maar speelt absoluut geen hoofdrol.

Rhys ontwikkelt zich het meest in dit tweede deel. Van de wat vage prins die in deel 1 makkelijk te manipuleren was, is hij nu zeker een sterkere persoonlijkheid, die vecht voor zijn positie en voor zijn volk. Ook de donkere Holland leren we als lezer beter kennen en ook al is hij de ‘bad guy’, gezien zijn verleden snap je beter waarom hij de keuzes maakt, die hij maakt. V.E. Schwab introduceert ook een aantal nieuwe karakters, waaronder kapitein Alucard Emery. Piraat, player en zeker een persoon met een eigen agenda. Hij zorgt wel voor een wat lichtere komische noot. En wie weet is hij wel wie Kell, Lila en Rhys nodig hebben om de balans in de goede richting te laten overslaan.

V.E. Schwab weet op een zeer begrijpelijke manier een heel ingewikkeld systeem van werelden te creëren. Ondanks het switchen tussen werelden en tussen belevenissen van personages raak je nergens de draad kwijt of vraag je je verward af wat er nu eigenlijk bedoeld wordt. Neen, het is helemaal helder. Ze schrijft bovendien op zo’n beeldende wijze, dat je de diverse situaties en omgevingen helemaal voor je ziet. Ze maakt van haar karakters mensen van vlees en bloed met emoties waaraan je je als lezer kunt relateren.

Ook het magische systeem, omschrijft ze duidelijk. Magie kan niet zomaar gebruikt worden. Magie heeft een prijs en is niet de oplossing voor alle problemen. Je moet weten wat je doet en bereid zijn de prijs te betalen. Magie heeft een kleur en magie heeft een geur en kan zelfs een heel eigen leven gaan leiden met een eigen wil, zoals in De kleuren van schaduw heel snel naar voren komt!

De verhalen van De Schemering-trilogie en dus ook weer van De kleuren van schaduw, zijn super spannend en vol actie en ook niet echt voor teerhartige lezers. Er gaan nogal wat mensen dood! Maar het leest heerlijk snel weg en je wilt het niet wegleggen, omdat het verhaal zo pakkend is. De kleuren van schaduw eindigt niet als een afgesloten verhaal, maar het eindigt met een grote cliffhanger…. Ik kan niet wachten op deel 3 dus!

De Schemering-trilogie is echt een fantastische serie! Ik geef De kleuren van schaduw van V.E. Schwab, dan ook 5 hartjes omdat het wederom een verrassend origineel, goed geschreven super spannend boek is.

Schemering 2 - De kleuren van schaduw

1  2  3  4  5

Deel 2 van de Schemering-trilogie

Het is vier maanden geleden dat de steen in het bezit van Kell kwam. Vier maanden sinds zijn pad dat van Lila Bard kruiste. Vier maanden sinds prins Rhy gewond raakte en de beruchte tweeling van Wit Londen werd verslagen. Nu, rusteloos sinds hij is gestopt met het smokkelen van magische goederen, wordt Kell 's nachts geplaagd door duistere dromen, en overdag door herinneringen aan Lila.

Intussen maakt Rood Londen zich op voor de Element Spelen, een extravagante internationale magiewedstrijd die bedoeld is ter vermaak en om aangrenzende landen te vriend te houden. Men heeft het zo druk met de voorbereidingen dat niemand doorheeft dat een piratenschip vol oude vrienden steeds dichterbij komt. En dat een ander Londen, ver weg, langzaam aan kracht begint te winnen. Want een schaduw die 's nachts verdwijnt, zal de volgende ochtend weer verschijnen. En de balans van magie is kwetsbaar. Als één stad opbloeit, moet een andere ten onder gaan…