Welkom in het rijk der zieken – Hanna Bervoets RECENSIE

Recensie: Welkom in het rijk der zieken – Hanna Bervoets

"Iedereen wordt geboren als burger van twee rijken. Wij zijn zowel burger van het rijk der gezonden als het rijk der zieken. Hoewel we bij voorkeur alleen van het goede paspoort gebruikmaken, komt iedereen vroeg of laat gedwongen in dat andere rijk terecht, al is het maar tijdelijk."

In Welkom in het rijk der zieken maken we kennis met Clay. Op 20 mei 2009 gaat Clay naar de kinderboerderij. Dit is de dag dat Clay zijn leven drastisch veranderd. Hij krijgt last van hoge koorts, pijntjes en enorme vermoeidheid. Geen enkele arts lijkt te weten wat Clay heeft, totdat op een dag het Q-koortsvermoeidheidssyndroom (QSV) wordt vastgesteld. Clay is nu ook inwoner van het rijk der zieken, een parallel surrealistisch universum. Hier ontmoet hij Susan, die hem op sleeptouw neemt. In zijn zoektocht naar genezing komt hij zowel in het parallelle universum als in de huidige wereld veel strubbelingen tegen. Zo is hoop op genezing niet zeker, maar vreest hij ook voor zijn relatie met Nora en dreigt in een isolement te raken.

In Welkom in het rijk der zieken neemt Hanna Bervoets ons mee in de wereld van een chronisch zieke persoon. Dit is een onderwerp dat in vele boeken beschreven wordt, maar in dit verhaal wordt het op een zeer bijzondere manier naar voren gebracht. Wanneer Clay de diagnose QSV krijgt, zorgt dat deels voor opluchting. Er is echt iets aan de hand en hij stelt zich niet aan. Echter, zeggen de artsen dat ze Clay niet beter kunnen maken, wat bij hem voor veel weerstand zorgt en tot onderzoek naar genezing leidt bij Clay. Dit zal bij veel mensen met een chronische ziekte voor herkenning zorgen. Hoop blijven houden en strijden tot het uiterste. Misschien zelfs de paden van de alternatieve geneeswijzen bewandelen. Maar wanneer hierdoor geen verbetering optreedt, zullen verdriet, frustratie en teleurstelling naar de voorgrond treden. Dit beschrijft Bervoets op zodanige wijze dat je je echt kunt inleven in Clay.

Tevens beschrijft ze de impact van een chronische ziekte op iemands sociale leven heel goed. Bervoets laat zien hoe belangrijk het is om een chronisch zieke in je omgeving te blijven steunen en hem of haar serieus te nemen. Dit maakt Welkom in het rijk der zieken ook zo'n krachtig boek, Bervoets probeert je als lezer een boodschap mee te geven.

Verder laat het parallelle universum zien waar je als chronisch zieke allemaal tegenaan kan lopen. Zo moet Clay zijn eigen lichaam dragen, met zijn enorme vermoeidheid is dit bijna niet te doen. Hij gaat op zoek naar een karretje om achter zich aan te trekken met het lichaam erop. Hiervoor heeft hij een paspoort nodig, waar eigenlijk niks in staat. Als hij navraag doet naar een karretje, wordt hij ergens anders naartoe gestuurd. Dit illustreert hoe chronisch zieken in onze huidige wereld door de bureaucratie vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd en verwikkeld raken in een onnodige papieren rompslomp. Naast de frustratie en verdriet die je hebt om het feit dat er een chronische ziekte is gediagnosticeerd kun je dit er allemaal niet bij hebben.

In het begin is het erg wennen aan de opbouw van het verhaal. Zo wordt het verhaal niet chronologisch beschreven en wisselen de twee werelden met elkaar af. Wanneer je eenmaal verder in het verhaal zit, vallen de puzzelstukjes op hun plaats. Verder worden de hoofdstukken uit de huidige wereld, aangeduid met een zwarte ster, beschreven in de tweede persoon enkelvoud (het jij perspectief). Hierdoor is het soms niet duidelijk wie Bervoets aanspreekt. Wordt Clay aangesproken of misschien jij als lezer wel? Dit heb ik nog niet vaak in een boek meegemaakt, maar zet je als lezer wel aan het denken. Je voelt je soms namelijk direct aangesproken.

Welkom in het rijk der zieken is een krachtig boek dat een boodschap meegeeft aan de lezer. Het bespreekt een belangrijk onderwerp wat zeker als persoon met een chronische ziekte heel herkenbaar en confronterend kan zijn. De vier hartjes zeker waard.

Welkom in het Rijk der zieken

1  2  3  4  5

Na een bezoek aan de kinderboerderij met zijn oppaskind wordt Clay ziek. Hij krijgt hoge koorts en vecht voor zijn leven. Wanneer de koorts daalt is hij opgelucht. Even. Want de vermoeidheid blijft en hij krijgt last van vreselijke pijnen. Q-koortsvermoeidheidssyndroom, luidt de diagnose. Clay krijgt te horen dat zijn symptomen misschien nooit meer zullen verdwijnen. In zijn verbeten zoektocht naar genezing verliest Clay alles wat hem lief is. Behandelingen leveren weinig op, zijn relatie houdt geen stand en hij raakt volledig geïsoleerd. Zo belandt hij in het Rijk der zieken, een vreemde, parallelle wereld waar andere, ondoorzichtige regels gelden en de eindbestemming onduidelijk is.