Izzy + Tristan – Shannon Dunlap RECENSIE

Recensie: Izzy + Tristan – Shannon Dunlap

De zestienjarige Izzy verhuist samen met haar ouders en tweelingbroer van het bruisende Lower East Side in New York naar Brooklyn. Ze betrekken samen een groot oud huis in een buurt dat niet gewend is aan een blanke rijkere familie. In deze wijk wonen Tristan, zijn neef Marcus en Izzy’s nieuwe vriendin Brianna. Hoewel het haar tweelingbroer Hull niet lukt zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden, past Izzy zich juist snel aan. Tristan, een donkere jongen en schaakwonder die bij zijn tante inwoont, wordt op slag verliefd op Izzy en zij op hem. Het grote probleem is echter dat zijn criminele neef Marcus haar al claimt, wat leidt tot een conflict. Samen proberen ze een uitweg te vinden, waarbij gemaakte keuzes leiden tot extreme gevolgen.

De young adult-roman Izzy + Tristan is erg toegankelijk voor jonge lezers waarbij, zoals al gesteld op het omslag, het gaat om de liefde tussen twee tieners. Tegelijkertijd valt deze roman precies in het genre waarin steeds meer bewustwording wordt gevraagd voor de onderwerpen racisme, blank versus gekleurd en ongelijkheid. Hoewel de nadruk in het overgrote deel van het verhaal niet wordt gelegd op het feit dat Tristan gekleurd en Izzy blank is, ligt de nadruk meer op de verschillen in achtergrond en komaf. Zo komen er ook veel tegenstellingen voor in het verhaal en is de setting erg overtuigend neergezet, inclusief de rol van neef Marcus. De problematiek waarin Izzy en Tristan verzeild raken door hun liefdesrelatie, zoals het geheim moeten houden, voelt erg geloofwaardig.

Izzy + Tristan is door auteur Shannon M. Dunlap geschreven vanuit de perspectieven van Tristan, Izzy en Izzy’s vriendin Brianna. Alle perspectieven worden vanuit de ik-persoon beschreven. In een roman waarin vele onderwerpen en thema’s de revue passeren kan het gebruik van meerdere perspectieven absoluut van toegevoegde waarde zijn. In Izzy + Tristan is dan ook geprobeerd door het verhaal van Brianna toe te voegen meer dimensie te geven aan dit liefdesverhaal. Helaas voegt het uiteindelijk weinig toe en lijkt de auteur op een gegeven moment zelfs Brianna te zijn vergeten, want ze komt een hele tijd niet meer aan bod. Zonde, want dat toont toch wel de onervarenheid van debuutschrijfster Dunlap aan.

Verder leest het verhaal heerlijk vlot weg en is het niet moeilijk om je te laten meeslepen in de gebeurtenissen. Het verhaal komt snel op gang, zakt halverwege weer wat in en het einde is erg onverwacht en verrassend. Maar waarom moet een verhaal dat over liefde gaat automatisch zo voorspelbaar zijn? Het overgrote deel van Izzy + Tristan is weinig verrassend. Dunlap heeft wel veel aandacht besteed aan het beschrijven van het personage Tristan en zijn achtergrond, waardoor de lezer al snel het idee krijgt Tristan daadwerkelijk te kennen. Het personage Izzy is iets minder uitgebreid beschreven. Zo ligt het er niet voor de lezers dik bovenop dat ze arts wil worden, hoewel dat op het omslag staat. Voor de tweelingbroer Hull had ik een grotere rol verwacht, die hij ook absoluut had mogen krijgen.

Al met al is Izzy + Tristan een heel aardige debuutroman van Dunlap, waarin Dunlap wil aantonen dat liefde alles overstijgend kan zijn, ook al op jonge leeftijd. Het verhaal komt bovendien op dusdanige manier ten einde dat het de lezer zeker nog enige tijd zal bijblijven.

Izzy + Tristan

1  2  3  4  5

Izzy is een praktisch ingestelde 16-jarige die arts wil worden. Ze is niet blij als ze met haar ouders en tweelingbroer naar de Lower East Side van Brooklyn verhuist, waar ze de eerste blanke familie zijn. Dan ontmoet ze Tristan. Hij woont bij zijn tante en gebruikt zijn schaaktalent om geld te verdienen. Izzy en Tristan vallen als een blok voor elkaar, maar hun prille liefde wordt tot het uiterste getest. Ze raken betrokken bij een gewelddadig conflict, en dan is er ook nog een geheim dat hen dwingt tot onmogelijke keuzes…