Hartenbreker - Geir Tangen RECENSIE

Recensie: Hartenbreker - Geir Tangen

Geir Tangen bewees met zijn debuutthriller Het Meesterwerk al dat hij veel meer in zijn mars had dan bloggen. Zou Hartenbreker van hetzelfde niveau zijn?

In het nawoord van het boek wordt alvast verklapt dat de serie uiteindelijk een trilogie zal vormen. De titel is onthuld, maar het is helaas nog niet bekend wanneer de Nederlandse vertaling in de boekhandels zal liggen. De fans hebben alvast wat leuks om naar uit te kijken!

Slechts een paar maanden na de gebeurtenissen uit het vorige boek worden we weer in de levens van de hoofdpersonages geworpen. Journalist Viljar Gudmundsson heeft een psycholoog in armen genomen om het trauma enigszins te kunnen verwerken. Ook is er een vriendschap opgebloeid tussen Viljar en agente Lotte Skeisvoll en samen praten ze nog vaak over de heftige tijd. Als alles een beetje de goede kant op lijkt te gaan, wordt Viljar gebeld door zijn zoon Alexander. In paniek vertelt hij dat hij wakker is geworden naast Emilie, het meisje waar hij zijn zinnen op had gezet. Er is alleen een probleempje: ze leeft niet meer...

Hoewel Hartenbreker een warm wederzien met de personages is, is het toch prima als standalone te lezen. De gebeurtenissen en taken van de personages worden op een subtiele manier herhaald, waardoor het niet nodig is om het volledige boek per se te lezen. Natuurlijk is het wel een stuk leuker, omdat je de gedachtegangen van de personages beter begrijpt als je alle informatie weet. De personages zijn open en eerlijk en hierdoor is het niet moeilijk een band met ze te krijgen. Ze zijn van vlees en bloed en kampen elk met hun eigen problemen. Doordat er is gekozen om het kind van een hoofdpersoon een grote rol te geven, is er een verschil in de leeftijden van de personages. Het leuke hieraan is dat je zowel de standpunten van de vader als de zoon tot je kunt nemen en er een gedegen mening over kunt vormen. Niet onwaarschijnlijk zul je terugdenken aan de band tussen jou en je ouders toen jij zelf de leeftijd van Alex had. Dit is een leuke en speelse toevoeging op een serieus en realistisch verhaal.

Zoals we ondertussen van de auteur gewend zijn, staat ook Hartenbreker weer vol subtiele hints naar schrijvers die belangrijk zijn voor Tangen. Nergens zijn deze verwijzingen storend voor het verhaal, want ze zijn er subliem in verwerkt. Zo goed zelfs, dat het zelfs voor de kenner nog lastig zal zijn om alle connecties eruit te kunnen halen. Tevens weet de auteur op een sensationele manier actuele vraagstukken, die een belangrijke rol in de maatschappij spelen, te verwerken in zijn thriller. Familiebanden, extremiteiten, de band tussen ouders en hun kinderen, terrorisme en je eigen grenzen leren kennen zijn enkele onderwerpen die de auteur bespreekt.

Door bovengenoemde kenmerken is Hartenbreker geen standaard thriller te noemen, maar dit zijn zeker niet de enige factoren die hierin een rol spelen. Spanning is op een juiste manier aanwezig, hoewel het een ander soort spanning is: doortrapt. De combinatie van het kat-en-muisspel, realistische en huiveringwekkende onderwerpen en gedetailleerde omschrijvingen van de moordresultaten zorgen voor een borrel in je buik die nergens tot een hoogtepunt komt. Alle elementen zijn keurig in balans en hierdoor is het gewoon goed. Meer tensie had wellicht een spannender boek gegeven, maar dan zouden de goede onderwerpen hun doel niet bereiken en hiermee de hele balans verstoren. Soms is het gewoon goed en dat is wat de auteur zeer zeker voor elkaar heeft gekregen!

Zoals de oneliner op de cover al zegt: 'Tangen weet heel goed waar hij mee bezig is.' Wederom weet de auteur een dijk van een boek neer te zetten die met zijn verrassende twists menig lezer zal verbazen. De diepgang die een kijkje in het leven van Noorse inwoners geeft, is goed bedacht en zorgt ervoor dat Hartenbreker  zich weet te onderscheiden van de rest.

Recensie: Hartenbreker - Geir Tangen

Hartenbreker

1  2  3  4  5

Op een ochtend wordt journalist Viljar Ravn Gudmundsson gebeld door zijn 17-jarige zoon Alexander; na een feestje is hij wakker geworden met het meisje van zijn dromen naast zich. Dood. Als bewijzen ook zijn kant op wijzen, raakt hij in paniek en slaat op de vlucht. Lotte Skeisvoll, inmiddels bevriend met Viljar, komt in haar pogingen Alexanders onschuld te bewijzen alleen maar dichter bij de conclusie dat hij inderdaad de dader is. Viljar heeft moeite het laatste te geloven, maar het lijkt erop dat zijn zoon een dubbelleven leidt. Tot een andere jongen die op het feest was wordt vermoord...