De Zigeunerbruid - Carmen Mola RECENSIE

Recensie: De Zigeunerbruid - Carmen Mola

Bij menig thrillerfan gaat het bloed wat sneller stromen als ze een boek uit de Europa Selectie van Uitgeverij Xander onder ogen krijgen. De bloederige cover met ranzige strontvliegen geeft na enige bestudering aan dat de auteur Carmen Mola het pseudoniem is van drie bekende Spaanse thrillerauteurs. Natúúrlijk is de interesse gewekt! Niet alleen om erachter te komen welke namen er achter het pseudoniem schuilen, maar ook om te kijken of De Zigeunerbruid deze selectie daadwerkelijk waard is.

Susana wordt twee dagen na haar vrijgezellenfeest dood aangetroffen. Haar lijk heeft drie gaten in het hoofd en in haar schedel wemelt het van de larven. Het lokale politieteam is ter plaatse om het lijk veilig te stellen en al snel wordt er een raakvlak met een eerdere moord in gezien. Haar zus Lara kwam zeven jaar eerder door dezelfde gruwelijke wijze om het leven. De moordenaar van Lara zit echter al zeven jaar achter slot en grendel om zijn straf op deze moord uit te zitten...

Het boek beslaat vijf delen en elk hiervan wordt ingeleid met een citaat van een lied van zangeres Mina Mazzini. Elk deel beslaat diverse hoofdstukken, die allemaal kort en krachtig zijn. Een nieuw deel wordt geopend met een terugblik naar een jongen die opgesloten zit in een schuur, wat direct vervolgd wordt met een nieuw hoofdstuk dat verder gaat in het heden. Deze hoofdstukken worden in derde persoon uitgedrukt en vaak geeft dit informatie vanuit het onderzoeksteam BAC; een speciaal opgericht team dat zich voornamelijk bezig houdt met vastgelopen zaken. Mola gebruikt echter incidenteel andere invalshoeken en de afwisseling tussen deze personen houdt het erg interessant.

Vanzelfsprekend is de jacht op de moordenaar een belangrijk aspect in De Zigeunerbruid, maar gelukkig blijft het daar niet bij. Mola weet een bepaalde kloof met de doorsnee thriller tot stand te brengen door zowel het team als de lezer met regelmaat op het verkeerde spoor te zetten. De omgeving is belangrijk in De Zigeunerbruid en regelmatig schitteren er weetjes over de Spaanse stad Madrid door de zinnen heen. Bovendien is de hechtheid van het team bijzonder notabel. De personages onderscheiden zich door hun uiteenlopende karaktertrekken, maar hun harmonie tezamen is erg sterk. Zo hebben de teamleden wekelijks een gezamenlijk ontbijt en zijn ze oprecht in elkaar geïnteresseerd. Ook de achtergronden van de personages blijven niet onaangeroerd. Geleidelijk wordt het verleden van diverse personen prijsgegeven en daardoor voel je je betrokken.

De auteur weet het dilemma tussen goed en kwaad op een bewonderenswaardige manier in het verhaal te verwerken. Niet eenmalig moeten de rechercheurs lastige besluiten maken. De drempel om net een stapje de verkeerde richting in te lopen om een goed resultaat te behalen, ligt dan ook vaak als gemakkelijkste oplossing voor de hand. Hun ethiek stelt ze echter regelmatig in een tweestrijd. Wederom brengt dit de personages tot leven, maar ook geeft het je stof tot nadenken. Want wat zou je zelf in bepaalde situaties doen?

De Zigeunerbruid is een goede start van wat uiteindelijk een trilogie zal gaan vormen. De kracht van een degelijk politieteam draagt het boek, maar wordt bijgestaan door lugubere details en verrassende wendingen. Het laatste hoofdstuk geeft een spannende opening naar het vervolgboek waardoor de nieuwsgierigheid onvermijdelijk wordt geprikkeld. Het is alleen nog even afwachten wanneer deze in de winkels zal liggen, want over de vertaling is helaas nog niets bekend.

De zigeunerbruid

1  2  3  4  5

Susana Macaya verdwijnt na haar vrijgezellenfeest. Haar lichaam wordt twee dagen later gevonden, haar tutu doordrenkt met bloed. Even wordt gedacht dat de aanstaande bruid nog leeft, tot blijkt dat het een made is die uit haar oogkas kruipt…
    De even kleurrijke als ervaren inspecteur Elena Blanco ontdekt dat Susana's zus Lara zeven jaar geleden op dezelfde vreselijke wijze aan haar einde kwam, ook op de vooravond van haar huwelijk. De moordenaar van Lara zit momenteel echter zijn straf uit.
    Twee gruwelijk vermoorde bruiden, een veroordeelde dader die mogelijk niet de juiste is en een inspecteur die achtervolgt wordt door een diep persoonlijk trauma. De zigeunerbruid is een macabere, bijzonder scherp en snel geschreven literaire thriller van een van de belangrijkste Spaanse thrillerauteurs van dit moment.