Het veld - Robert Seethaler RECENSIE

Recensie: Het veld - Robert Seethaler

De Oostenrijkse Robert Seethaler werd bekend met zijn romans De Weense sigarenboer en Een heel leven dat sinds het verschenen is in de bestsellerlijsten staat. Het Veld is zijn nieuwe roman waarin een Duits stadje centraal staat met wel heel bijzondere inwoners.

Een man zit in het dorpje Paulstadt op een bankje op een begraafplaats. Het oudste gedeelte van deze begraafplaats wordt het Veld genoemd. De namen op de grafstenen zijn voor velen vergeten maar voor de oudere man zijn ze nog springlevend al zijn zijn herinneringen niet altijd even goed meer. Elke overledene op het veld vertelt in het boek het verhaal van de laatste momenten voor zijn of haar dood terwijl de oudere man naar huis gaat en wacht op zijn eigen einde.

Dertig overleden personages maken hun intrede in dit boek. Elk personage heeft één hoofdstuk om zijn laatste woorden te vertellen. Sommigen hebben hier een aantal bladzijden voor nodig. Een ander, Sophie Breyer, heeft aan slechts één woord genoeg: “idioten”. Seethaler slaagt erin om elk personage een duidelijke eigen klank te geven en past zijn manier van schrijven daar perfect op aan: van kalme personages die vrede hebben met hun dood tot de gefrustreerden die eigenlijk nog niet klaar waren op de wereld. De stukken zijn vrij egocentrisch om te lezen: nagenoeg alle hoofdstukken gaan over de persoon zelf, diens gevoelens en soms over partners, vrienden en familie die dan met regelmaat in het daaropvolgende hoofdstuk aan het woord komen.

Het veld vult eigenlijk in waar veel mensen aan denken wanneer ze over begraafplaatsen lopen. Het is dat stukje fantasie wat op een begraafplaats speelt: wat is de geschiedenis van de doden die hier liggen. En hebben deze doden iets met elkaar te maken gehad? Binnen het Veld hebben de doden maar één ding gemeen: het zijn allemaal inwoners van Paulstadt geweest maar een echte gemene deler is er niet. Eigenlijk is Het Veld een bundel van verschillende kleine verhalen van de doden die begraven liggen in het veld: leuk om te lezen en mooi geschreven maar niet goed genoeg om van elke lezer de aandacht volledig vast te houden.

Recensie: Het veld - Robert Seethaler

Het veld

1  2  3  4  5

Een man wordt geboren, raakt gokverslaafd en sterft. Een ander herinnert zich dat haar echtgenoot altijd haar hand vasthield. Iemand anders begrijpt nu eindelijk op welk moment zijn leven voorgoed veranderde. Weer een ander heeft eigenlijk niets meegemaakt en ligt domweg onder de grond, zijn leven ten einde. Een vrouw is met zevenenzestig mannen naar bed geweest, maar was slechts op een van hen verliefd. Een ander was slim genoeg zijn dromen niet te vervullen en weer iemand anders dacht: ik moet hier weg zien te komen. En bleef.

In Robert Seethalers nieuwe roman gaat het over de laatste gebeurtenissen in een mensenleven, dat wat zich niet makkelijk laat vatten. Het is een boek over individuen, allemaal anders, maar ook met elkaar verbonden. Deze doden liggen op het kerkhof van Paulstadt en hun levensverhalen vormen samen een portret van het stadje en geven een onvergetelijk beeld van een samenleving.

• Slag of stoot - Meghan Quinn