Reset - Blake Crouch RECENSIE

Recensie: Reset - Blake Crouch

Barry is een rechercheur die ziet hoe een vrouw van een wolkenkrabber springt. Hij probeert haar ervan te weerhouden, maar ze springt toch. Daarbij spreekt ze de laatste woorden uit: 'Mijn zoon is gewist'. Hij vindt het eigenaardig en start een onderzoek naar aanleiding van haar zelfmoord. Het laat hem niet los. Zo komt hij erachter dat er meerdere mensen zijn in het land die kampen met herinneringen uit 'een ander leven' en daardoor zelfmoord plegen. Tijdens zijn onderzoek komt hij in contact met neurowetenschapper Helena Smith. Daardoor komt hij erachter dat zij de aanstichter is van iets heel beangstigends: de mogelijkheid om herinneringen opnieuw te beleven en te veranderen.

Auteur Blake Crouch heeft meerdere boeken op zijn naam, maar werd internationaal bekend door zijn vorige thriller: Dark matter. Fans prijzen hem om zijn unieke thrillers. Reset begint met het verhaal van Barry. Je leert hem kennen en voelt zijn ondraaglijke verdriet van het overlijden van zijn dochter. Dat zorgt ervoor dat je hem sympathiek vindt en medelijden met hem hebt. Ook leer je het vreemde verschijnsel FMS (False Memory Syndrome) kennen, waar veel mensen mee kampen. Dit is dat mensen 'valse' herinneringen krijgen uit een ander leven en niet bij machte zijn om te beseffen wat het is en waar de herinneringen vandaan komen. Zo kan iemand in het huidige leven getrouwd zijn met iemand, maar in een herinnering levensechte beelden zien van een huwelijk met iemand anders. Dit zorgt voor veel verwarring bij mensen. Soms met zelfmoord tot gevolg. Daarnaast leer je neurowetenschapper Helena Smith kennen. Haar verhaal begint in het verleden: je leert haar kennen en haar drijfveren om bezig te zijn met het bouwen van een apparaat waardoor mensen herinneringen terugkrijgen.

De uitgebreide introductie in Reset is nodig omdat er best veel ingewikkelde stof wordt besproken in het boek. Je hebt alle informatie nodig om te begrijpen wat er gaande is. De levens van Barry en Helena blijven de basis van het boek. Het boek is namelijk ingewikkeld omdat er sprake is van meerdere tijdlijnen en alternatieve levens van de hoofdpersonen. Zodra je als lezer beseft wat Helena precies heeft uitgevonden en hoe gevaarlijk het kan zijn, wordt het boek steeds spannender. Je beseft hoe groot het gevaar is voor de hele wereld, maar ook ben je betrokken bij de persoonlijke levens van de hoofdpersonen. Dat zorgt ook voor een vleugje romantiek in het boek.

Auteur Blake Crouch zorgt voor diepgang en spanning door de tijdlijnen af te wisselen. Hij laat je continu in spanning achter: hoe gaat het afgelopen? Kan alles ongedaan gemaakt worden? Of blijft het zoals het is? Daarnaast zorgt hij ervoor dat je als lezer meedenkt met de hoofdpersonen over ethische kwesties. Wanneer is het ethisch verantwoord om herinneringen van mensen te manipuleren? En wanneer niet? In Reset worden complexe thema's goed uitgelegd, is het heel duidelijk dat de tijdlijnen elkaar afwisselen en raak je als lezer geen moment in de war. Crouch heeft ervoor gezorgd dat de natuurkundige aspecten in het verhaal aan bod komen en dat je ziet welke wetenschappelijke ontwikkelingen er zijn. Het risico daarvan is dat de spanning door deze uitleg uit het verhaal wegvaagt en dat is jammer, want het boek is uniek, origineel en spannend.

Het boek Reset krijgt vier hartjes. Op de voorkant staan Inception meet's Black Mirror en dat klopt: het boek is vernieuwend, uniek en heeft een vleugje sciencefiction. Het einde is verrassend en onverwacht. Een minpunt is de theoretische beschrijving over de uitvinding. Dit haalt de spanning uit het boek en maakt het verhaal wat minder vlot. Al met al is Reset fascinerend en beangstigend tegelijk. Ook een leuk weetje: de filmrechten voor Reset zijn al verkocht aan Netflix.

Recensie: Reset - Blake Crouch

Reset

1  2  3  4  5

'Mijn zoon is gewist.' Dat zijn de laatste woorden die de vrouw tegen Barry Sutton zegt voor ze van het dak van een wolkenkrabber springt. Barry begint onderzoek naar haar te doen en komt erachter dat er in het hele land mensen in een ander leven wakker worden dan dat waarin ze in slaap vielen. Barry's zoektocht naar de waarheid mondt uit in een onmogelijke, haast hallucinaire zoektocht als hij ontdekt dat de technologie van neurowetenschapper Helena Smith iets beangstigends heeft voortgebracht: de mogelijkheid om herinneringen niet alleen te opnieuw te beleven maar ook veranderen...

• Slag of stoot - Meghan Quinn