Kepler62 deel 6:Het geheim – Timo Parvela en Bjorn Sortland RECENSIE

Recensie: Kepler62 6:Het geheim – Timo Parvela en Bjorn Sortland

Het geheim is het zesde en laatste deel in de Kepler62-serie. Een groep kinderen is door de regering op expeditie gestuurd naar de planeet Kepler62, waar leven mogelijk is. Ze zijn hier niet zomaar heen gestuurd, maar omdat de aarde overbevolkt is en de natuurlijke hulpbronnen uitgeput raken. Tijdens deze geheime expeditie vindt de groep kinderen uit wat er aan leven is op Kepler62. Maar ook komen ze erachter dat de wapenopslag leeg is en het tegengif is verdwenen. De geheimzinnige persoon die in de extra capsule is meegereisd, lijkt hiervoor verantwoordelijk. De identiteit van deze Koning is voor de groep kinderen een grote schok.

In Kepler62: Het geheim word je weer betoverd door de planeet waar Ari en Marie terecht zijn gekomen. De paginagrote illustraties van Pasi Pitkänen zijn ook in deel 6 weer prominent aanwezig. Ze brengen de tekst echt tot leven. Al zijn sommige illustraties voor sommige kinderen vlak voor het slapengaan, misschien wat angstaanjagend. Toch hebben de schrijvers Timo Parvela en Bjorn Sortland samen met de illustrator Pitkänen een goede samenwerking neergezet. Tekst en illustraties vullen elkaar erg goed aan in de Kepler62-serie.

Het gegeven dat in Het geheim, of eigenlijk in de hele serie, de planeet Kepler62 echt lijkt te bestaan en dat er leven mogelijk is, heeft iets magisch. Het spreekt tot de verbeelding. Het zorgt ervoor dat je blijft lezen in dit boek. Parvela en Sortland hebben een grote geheimzinnigheid gecreëerd die door het hele verhaal loopt. Ze blijven de spanning opbouwen. En in deel 6 komt aan die geheimzinnigheid grotendeels een einde. Met de introductie van de mysterieuze persoon die in de extra capsule is meegereisd, blijkt dat niets is wat het lijkt. Deze persoon, die de Koning wordt genoemd, doet sterk denken aan Voldemort uit de Harry Potter boeken. Hij heeft iets duisters, iets groots en zwarts…

"Ik draai me om en zie een zwarte, bewegende schaduw. Een angstaanjagende gedaante, zonder gezicht, zonder ogen."

Kepler62: Het geheim heeft een handzaam formaat en is niet al te dik; 187 pagina’s. Ook kent het boek veel illustraties en een ruime bladspiegel. Ook voor kinderen die niet van lezen houden, is dit boek goed te behappen door de lay-out. Niet dat dit boek geen inhoud heeft, integendeel. Tussen de regels door wordt er namelijk ook vanalles gezegd. Dat de wereld overbevolkt is, we niet goed met de aarde omgaan, dat alles geautomatiseerd wordt. Of kinderen deze boodschappen er altijd uitfilteren is de vraag. Op de flaptekst staat dat het boek voor kinderen vanaf 8 jaar is. Maar ook voor kinderen van 10 en 11 jaar is deze serie nog interessant en boeiend om te lezen. De Kepler62-serie vertelt een stoer verhaal.

Timo Parvela en Bjorn Sortland hebben met Kepler62: Het geheim weer een spannend en stoer boek neergezet. Door de opbouw van de spanning en de onverwachte wendingen heb je dit boek in een mum van tijd uit. Niets was wat het leek…

Kepler62 6 - Het geheim

1  2  3  4  5

Het zesde en laatste deel uit KEPLER62, een serie vol vriendschap, spanning en ontdekkingen. Want niets is wat het lijkt. Voor nieuwsgierige avonturiers vanaf 8 jaar.
    De aarde is overbevolkt en de natuurlijke hulpbronnen raken uitgeput. Daarom stuurde de wereldregering een groep kinderen naar een verre planeet, waar leven mogelijk is. Onder de ontdekkingsreizigers breekt paniek uit. De wapenopslag is leeg en het tegengif is nergens te vinden. Achter dit alles zit de mysterieuze reiziger in de extra capsule. De identiteit van de verstekeling is voor iedereen een grote schok. Is het KEPLER62-project één grote leugen? Langzaamaan wordt het hele mysterie ontrafeld.