Ons huis staat in brand - Greta Thunberg en Malena Ernman RECENSIE

Recensie: Ons huis staat in brand - Greta Thunberg & Malena Ernman

Greta en Beata zijn de dochters van Malena Ernman, een bekende operazangeres, en Svante Thunberg. Beide dochters hebben psychische problemen. Greta worstelt met depressie en een eetstoornis. Niemand kan verklaren waar dit vandaan komt. Ze worden van het kastje naar de muur gestuurd. Beata, de andere dochter, raakt onder andere in paniek van elk geluid dat ze hoort. In dit boek gaat het vooral over Greta, die vanaf het moment dat ze over klimaatverandering hoorde dat niet meer uit haar hoofd kon zetten. Op 20 augustus 2018 besloot ze te gaan staken voor het klimaat.

Het is bijzonder om te lezen dat een meisje van vijftien zich zo actief inzet voor het klimaat. Ze gaat er helemaal voor. Ook persoonlijk doet dit haar goed. Ze praatte voorheen nooit met mensen buiten haar gezin, nu houdt ze interview na interview. Ook begon ze steeds meer te eten. Je kent vast wel de term ‘klimaatspijbelaar’. Ze heeft drie weken lang elke dag (onder schooltijd) voor het parlementsgebouw gezeten om aandacht te vragen voor klimaatverandering.

De oorspronkelijke titel van Ons huis staat in brand is Scener Ur Hjärtat. De Nederlandse titel is voluit: Ons huis staat in brand: Een gezin en de toekomst van onze planeet. Dit past helemaal bij het verhaal. Dit gezin maakt zich grote zorgen om onze planeet. Als er niet radicaal iets verandert heeft dat gevolgen die niet meer terug te draaien zijn. Maar het lijkt wel of niemand luistert… In ieder geval niet de mensen die ernaar zouden moet luisteren en die de macht hebben om er iets aan te doen.

De schrijfstijl van Ons huis staat in brand is pittig. Je leest het niet even makkelijk weg. Omdat de klimaatcrisis centraal staat in dit boek worden er veel termen gebruikt die met dit onderwerp te maken hebben. Ook gaat het veel over de psychische problemen die de dochters hebben. Ook dit is voor vele onbekend terrein waardoor je soms echt even moet googelen wat er precies bedoeld wordt. Maar het verhaal zet je wel echt aan het denken. Als een meisje van vijftien zich zo druk kan maken over haar en onze toekomst, dan moet er wel wat aan de hand zijn. Je voelt de frustratie dat de mensen die er iets aan kunnen doen niets doen. Grote leiders, politici, diverse wetenschappers geven de wereld liever hoop dan dat ze toegeven dat er echt iets aan de hand is. Ook is er de frustratie dat vrijwel alle burgers hun kop in het zand steken.

De omslag van Ons huis staat in brand is simpel. Er staat alleen een foto van Greta Thunberg op de voorkant. Maar wel een veelzeggende foto. Haar blik is vastberaden. Ze kijkt je aan alsof ze wil zeggen: "Wees gerust, ik zet me in voor jullie toekomst." De foto is gemaakt door Anders Hellberg. Een bekende fotograaf in Zweden. Zijn naam wordt ook een paar keer in het verhaal vermeld, omdat hij ook foto’s maakte tijdens de schoolstaking, waar deze foto misschien wel genomen is. De oorspronkelijk taal waarin dit boek geschreven is, is Zweeds en is vertaald door Clementine Luijten en Jasper Popma.

Ons huis staat in brand zet echt aan het denken. Zijn wij echt zo blind voor de problemen om ons heen? We leven met z’n allen op deze planeet, dus dit verhaal gaat iedereen aan. Het is daarom raadzaam dit boek te lezen. We kunnen niet ontkennen dat er dingen in het klimaat gebeuren die niet ‘gewoon’ zijn. Ik geef dit boek vijf hartjesomdat het een eerlijk en oprecht boek is en iedereen zich hierin zou moeten verdiepen.

Ons huis staat in brand

1  2  3  4  5

Op achtjarige leeftijd zag Greta Thunberg een documentaire over de klimaatcrisis