Stuk van jou - Susan van Eyck RECENSIE

Recensie: Stuk van jou - Susan van Eyck

Twee jaar geleden overleed Emma’s grote liefde Boris. Sindsdien heeft haar leven eigenlijk stilgestaan. Aan daten moet ze nog absoluut niet denken en omdat haar carrière als fotograaf niet echt van de grond komt, werkt ze nog altijd zonder passie bij haar moeder in de kunstgalerij. Gelukkig heeft ze steun aan Wout, die de beste vriend van Boris was. Als Wout voorstelt samen naar Engeland te gaan om Boris’ vakantieappartement op te knappen, stemt Emma er bijna tot haar eigen verbazing mee in. Als tijdens hun tijd samen de vonk overspringt, wordt Emma gedwongen onder ogen te zien dat het tijd is om naar de toekomst te kijken in plaats van vast te houden aan het verleden.

Stuk van jou is de tweede roman van Susan van Eyck, én het vervolg op haar debuut Mijn beeld van jou. Hoe gaat het verder met Emma na de dood van haar geliefde Boris? Daar haalt Van Eyck zich meteen een grote uitdaging mee op de hals, zeker ook omdat Stuk van jou niet echt in de markt gezet is als ‘deel twee’. En hoeveel vertel je dan over deel één, zodat je nieuwe lezers de geschiedenis van het verhaal begrijpen, zonder je ‘oude’ lezers te vervelen?

Van Eyck heeft hier waarschijnlijk mee geworsteld bij het opstarten van haar tweede boek. Haar schrijfstijl moet even op gang komen, en dat gaat met horten en stoten – haar zinnen zijn kort en lopen niet lekker vloeiend door. Daarbij voelt het wat betreft de personages alsof je al zou moeten weten met wie je als lezer te maken hebt. Misschien is dat minder als je het direct na Mijn beeld van jou leest. Maar Van Eyck legt niet veel extra uit en besteedt sowieso in dit boek weinig woorden aan de romance tussen Emma en Boris. Toch een achterstand voor nieuwe lezers.

Wat verderop komt Stuk van jou toch nog wel aardig op stoom. Qua tempo komt het zelfs flínk op stoom. Als Emma en Wout eenmaal vertrokken zijn naar Engeland, volgen de ontwikkelingen elkaar razendsnel op. Geen eindeloos om elkaar heen draaiende, stiekem zwijmelende jongens en meisjes; gewoon doorpakken en knopen doorhakken. Dat geldt niet alleen voor Emma en Wout, maar ook voor de liefdeslevens van beste vriendin Alice en broer Jonas.

Nadeel is wel dat je daardoor als lezer minder meegesleept wordt door de romantiek. Er gebeurt daarbij ook zo veel in dit boek, inclusief verschillende wisselingen van vertelperspectief, dat je bij niets echt tijd hebt om het goed tot je door te laten dringen. Dat maakt Stuk van jou wat afstandelijk en niet zo indringend als Van Eyck waarschijnlijk gewild zou hebben. Tegelijkertijd gaat dit verhaal daardoor meer over het echte leven, wat een nuchter en herkenbaar boek oplevert.

Recensie: Stuk van jou - Susan van Eyck

Stuk van jou

1  2  3  4  5

Emma is 33 en voelt dat haar leven stilstaat. Sinds het overlijden van haar grote liefde Boris, twee jaar eerder, merkt ze dat ze het verleden niet los kan laten. Gelukkig heeft ze steun van Alice, haar beste vriendin, en van Wout, die Boris' beste vriend was.
    Maar tussen Emma en Wout groeit al snel meer dan alleen vriendschap, en daar heeft Emma het enorm moeilijk mee – het voelt alsof ze Boris verraadt. Kan Emma leren loslaten en een nieuwe weg inslaan?