Kwade trouw - Marion van de Coolwijk RECENSIE

Recensie: Kwade trouw - Marion van de Coolwijk

Vera heeft geen gemakkelijk leven. Ze is alleenstaande moeder en heeft een jongvolwassen zoon die verslaafd is. Ze heeft veel moeite om rond te komen, en haar zoon Jonas steelt regelmatig het enige geld dat ze nog over heeft om eten te kopen. De enige manier waarop ze aan extra geld kan komen, is door vóór haar veertigste verjaardag te trouwen en zo de erfenis van haar ouders te krijgen. Maar zo gemakkelijk is dat nog niet…

In deze thriller van Marion van de Coolwijk volgen we het leven van Vera, een verpleegkundige met een geheim. Ze schaamt zich ontzettend voor haar zoon Jonas, omdat hij een drugsverslaving heeft. Haar collega’s weten wel dat ze een zoon heeft, maar ze praat niet over hem en wil niet dat ze hem ontmoeten. Het is niet gek dat ze zich voor hem schaamt, omdat haar zoon zich vreselijk gedraagt. Hij steelt van zijn moeder, gebruikt continu drugs en schreeuwt te pas en te onpas tegen haar.

Als lezer heb je vanaf het begin al een hekel aan Jonas, omdat hij zich zo rot gedraagt. Vera zelf kan hem ook niet uitstaan, en ze hebben dan ook een haat-liefde verhouding. Dat is niet vreemd, omdat hij wel haar zoon is. Ze houdt van hem en wil hem helpen van zijn verslaving af te komen, maar aan de andere kant zijn veel van haar problemen de schuld van Jonas. Daardoor heeft ze ook een hekel aan hem. Dit is realistisch aan het boek Kwade trouw en begrijpelijk voor de meeste lezers.

De titel van het boek is slim bedacht. Voorin het boek staat een deel uit artikel 3, waar het over iemand gaat die ter goeder of ter slechter trouw is. In dit artikel wordt uitgelegd wat dat precies inhoudt. Daaruit blijkt dat er in dit boek sprake is van Kwade trouw. Je moet het wel even goed lezen, want in eerste instantie kan het wat verwarrend zijn. Daarna is het echter duidelijk, en de titel is hierdoor slim bedacht en past bij het verhaal.

Kwade trouw is geen boek waar heel veel in gebeurd. Vera denkt veel na over haar situatie en hoe ze zich daar uit kan redden. We lezen mee en weten hoe ze denkt en waarom ze zo denkt, maar dit betekent wel dat er niet altijd even veel gebeurd. Dit is wat saai voor thriller liefhebbers, omdat je wat meer actie verwacht. Als dat zo is, valt dit boek helaas tegen. Wel gebeuren er dingen waarbij je je afvraagt hoe Vera het voor elkaar zal krijgen, waardoor je waarschijnlijk wel verder zult lezen.

Kwade trouw van Marion van de Coolwijk is prima om te lezen wanneer je zin hebt in een rustig boek, maar het is geen super ingewikkelde of spannende thriller. Wel zitten er een aantal wendingen in, die je wellicht zullen verrassen.

Kwade trouw

1  2  3  4  5

De alleenstaande moeder Vera werkt al jaren tot ieders tevredenheid in een verpleeghuis. Maar dan nadert ze haar veertigste verjaardag. Het blijkt een allesomvattende datum als ze zich realiseert dat de erfenis van haar ouders definitief aan haar voorbij gaat als zij niet voor die tijd is getrouwd. Maar die kans lijkt klein. Vera is eenzaam en moet alle zeilen bijzetten om voor zichzelf en haar verslaafde zoon te zorgen. Als haar zoon voor de zoveelste keer in de problemen zit en de rekeningen zich opstapelen, knapt er iets.