Op een dag - Gytha Lodge RECENSIE

Recensie: Op een dag - Gytha Lodge

Een groep van zeven schoolvrienden gaat kamperen in het bos. Uiteindelijk verdwijnt de jongste van het stel, Aurora Jackson. Een grote zoekactie wordt gestart, maar Aurora wordt niet gevonden.

Dertig jaar later wordt er vlakbij de kampeerplek een lichaam gevonden, het blijkt Aurora te zijn. Inspecteur Jonah Sheens is de leider van het onderzoek en moet de moord zien op te lossen. Sheens en zijn collega’s duiken het verleden in en stuiten op verschillende tegenstrijdigheden. De dader blijkt onverwachts dichtbij te zijn..

Op een dag is het thrilerdebuut van auteur Gytha Lodge. De auteur studeerde Engels in Cambridge en schreef toneelstukken en verhalen voor jongeren. Nu stort ze zich op misdaad en spanning. Op een dag is het eerste deel van een serie, waarin politie-inspecteur Jonah Sheens de hoofdrolspeler is.

Het boek start met een proloog waarin het lichaam van Aurora gevonden wordt. Daarna wisselen verhalen uit het verleden en het heden zich af. Het verhaal uit het verleden gaat over de kampeernacht van de schoolvrienden in 1983, vanuit het perspectief van Aurora. Dit zijn korte hoofdstukken die beetje bij beetje onthullen wat er die nacht precies met Aurora gebeurt is. Het verhaal in het heden is geschreven vanuit het perspectief van inspecteur Jonah Sheens en neemt de lezer mee in het verhaal van de vondst van het lichaam tot de ontmaskering van de moordenaar. Heden en verleden komen in het boek om en om aan bod.

Door de opbouw van het boek, waarin de verhalen van heden en verleden elkaar afwisselen, is het verhaal erg meeslepend. Stapje voor stapje krijg je als lezer meer informatie, waardoor de spanning voortdurend aanwezig is. In het boek zitten diverse plotwendingen, waardoor je op het verkeerde been wordt gezet en de spanning continu in het verhaal zit.

In de thriller Op een dag staat politie-inspecteur Jonah Sheens centraal, maar daarnaast draait het om Aurora Jackson en de zes vrienden met wie ze aan het kamperen was. In 1983 was het een hechte vriendengroep, met knappe, populaire en vrijzinnige types. Dertig jaar later leiden ze allemaal hun eigen leven en worden ze weer teruggebracht naar de gebeurtenis van dertig jaar geleden. Inspecteur Sheens graaft diep in het onderzoek en probeert tegenstrijdigheden en onthullingen los te krijgen, wat soms lukt, omdat de vriendengroep niet meer zo hecht is als voorheen. De vriendengroep bestaat uit zeer diverse personages, die goed zijn uitgewerkt door auteur Gytha Lodge.

Op een dag is een spannende en meeslepende thriller, geschreven door Gytha Lodge. De auteur heeft een sterk plot neergezet en boeiende personages gecreëerd. Dit doet uitzien naar nieuwe delen van deze serie met in de hoofdrol inspecteur Sheens.

Recensie: Op een dag - Gytha Lodge

Op een dag

1  2  3  4  5

In de zomer van 1983 gaan zes schoolvrienden kamperen in een bos. De jongste van het stel is Aurora Jackson; ze is helemaal overdonderd dat ze mee mag. De volgende ochtend worden er maar vijf vrienden wakker – Aurora blijkt verdwenen en ondanks de intensieve zoektocht die volgt is er geen spoor van haar te bekennen.

Dertig jaar later worden er in het bos de resten van een lichaam gevonden. Inspecteur Jonah Sheens wordt op de zaak gezet, maar hij twijfelt er niet aan wat hem te wachten staat: Aurora is eindelijk gevonden. Hoewel de vrienden altijd hebben beweerd onschuldig te zijn, worden de botten gevonden op een plek die alleen zij kennen. Sheens en zijn team duiken in het oude onderzoek, en komen al snel vreemde tegenstrijdigheden tegen. Het lijkt erop dat de moordenaar altijd dichterbij was dan iedereen dacht.