Er was eens - Jen Minkman RECENSIE

Recensie: Er was eens - Jen Minkman

Het lijkt wel alsof het een soort trend is. Hervertellingen van oude sprookjes die we allemaal kennen. Denk hierbij aan Assepoester, Rapunzel en roodkapje. Ook het boek Er was eens sluit hierbij aan. Vijf verschillende Nederlandse auteurs schrijven een hedendaags verhaal, die ze baseren op één van de bekendere sprookjes.

De Nederlandse young adult auteurs Jen Minkman, Suzanne Peters, Miranda peters, Marijke F. Jansen en Cathinca van Sprundel slaan de handen ineen om vijf verschillende verhalen te leveren, die sprookjes op een andere manier doen beleven. Assepoester wordt in een modern jasje gestoken en moet het opnemen tegen loverboys. De angst voor wolven krijgt een heel nieuwe betekenis. Twee zussen strijden tegen monsters en een jong getalenteerd meisje wordt om die reden in een toren opgesloten door magische wezens. En tot slot een verhaal waarin social media als een soort gevaar wordt gezien. Maar of de hoofdpersonen nu net zo lang en gelukkig leven als in het oorspronkelijke verhaal...

Na het lezen van verschillende sprookjes die net op een andere manier verteld worden, kun je je afvragen of je hiervan nog wel meer nodig hebt om te lezen. Zo bestaan er al de boeken als Er was eens iets anders en de boeken van Marissa Meyer. Wat wel heel leuk is aan Er was eens in vergelijking met bovenstaande titels, is dat de verhalen zijn  geschreven door Nederlandse young adult auteurs. Jen Minkman, die we uiteraard kennen van Het licht van Lorelei, heeft de bundel samengesteld. En ook bijvoorbeeld Cathinca van Sprundel, bekend van De vrouwe van Myrdin schreef een verhaal voor deze bundel.

Het tweede fijne element is dat moderne aspecten van het leven moeiteloos gemixt worden met fantastische elementen met vaak een duister tintje. In het verhaal De grote boze wolf bijvoorbeeld weet Jen Minkman een huiveringwekkende sfeer te creëren met een meisje in een rode cape die buiten de hoge stadsmuren een donker bos moet zien te betreden. Dit verhaal correspondeert ook gelijk met de prachtige omslag van het boek. De donkere sfeer van dit verhaal is gelijk voelbaar en door de beschrijving van de bijzondere band tussen oma en kleinkind, heb je het gevoel dat je de personages gelijk al een beetje kent. Online, Het verhaal van Suzanne Peters gooit het juist op een meer moderne boeg. Hier speelt Rozanne de hoofdrol, een meisje dat door haar ouders verboden wordt om op sociale media te gaan. Juist omdat een smartphone iets van alledag is, waar een jongvolwassene niet meer zonder kan, is dit verhaal juist zo herkenbaar en toegankelijk. Want hoe zou jij je voelen als je vrienden wel op sociale media konden en jij niet?

Zet de bovenste twee genoemde verhalen naast Ontvlochten, dat gaat over een meisje dat opgesloten wordt door magische wezens in een hoge toren, en daarbij ook blind is. En je kan alleen maar toegeven dat de vijf verhalen heel erg divers zijn, zodat er voor elke genreliefhebber wel wat wils is. Maar er zijn ook wel wat kleine puntjes van kritiek te noemen. Het verhaal waar het boek mee opent, is Negen levens van Miranda Peters. Wat aan dit verhaal lastig was, is dat de magie voor het gevoel plotseling wordt geïntroduceerd. Hierdoor voelde dit als een losstaand elementen dat plichtmatig in het verhaal moest worden verwerkt, in plaats van een onderdeel van het geheel. En Bevroren van Marijke F. Jansen: Aan de ene kant is het heel origineel, dat er gekozen wordt voor een afwisseling van gedichten en normale hoofdstukken. Aan de andere kant haalt dit ook juist de vaart uit het verhaal. Je kan namelijk in eerste instantie de verteller van de gedichten niet plaatsen in het verhaal.

Al met al heeft Jen Minkman in Er was eens een aantal verrassend diverse en boeiende verhalen weten te bundelen. Niet ieder verhaal zal evenveel aanspreken, maar over het geheel genomen zal deze verhalenbundel voor een aangenaam avondje lezen zorgen. En de mooie afbeeldingen voorafgaand aan ieder verhaal, maken het plaatje af!

Recensie: Er was eens - Jen Minkman

Er was eens

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Er was eens… vele fantastische sprookjes beginnen zo. Maar ken jij deze al?
    Laat je meevoeren naar werelden waar Assepoester tegen loverboys strijdt, waar social media nog gevaarlijker is dan een spinnenwiel, waar inhalige fey muzikanten opsluiten in torens, waar oma's gered moeten worden van iets ergers dan een boze wolf en waar twee zussen door yeti's op de proef worden gesteld. Verhalen vol magie, verraad, vriendschap en liefde.
    Jen Minkman (Het licht van Lorelei), Suzanne Peters (Reken maar), Miranda Peters (Gaiatrilogie), Marijke F. Jansen (Kort en gelukkig) en Cathinca van Sprundel (De vrouwe van Myrdin) geven elk hun eigen twist aan een verhaal dat je dacht te kennen.
    Vijf sprookjes, vijf heldinnen, vijf keer "en ze leefden nog lang en gelukkig'. Of toch niet?