De edele kunst van not giving a f*ck - Mark Manson RECENSIE

Recensie: De edele kunst van not giving a f*ck - Mark Manson

In een maatschappij waar alles draait om presteren, geschoold zijn en zo veel mogelijk geld verdienen, is het soms lastig om je pad te vinden. Mark Manson legt in dit boek uit dat mensen veel te veel f*cks geven, maar vaak om de dingen die helemaal niet belangrijk zijn. Daarom werkt hij uit waarom je om bepaalde dingen zou moeten geven, en vertelt je haarfijn dat je zelf degene bent die kiest waar je om geeft.

In De edele kunst van not giving a f*ck is Mark Manson soms hard en zegt het zoals hij vindt dat het is, en dat is even wennen. Veel mensen draaien er omheen wanneer ze iets hards willen zeggen, maar in De edele kunst van not giving a f*ck is dat zeker niet het geval. Ook zitten er grappige zinnetjes in, waar je vast om moet lachen. Daarnaast staan er mooie en diepgaande zinnen in. Eigenlijk dus van alles wat!

Ondanks dat Mark Manson je probeert uit te leggen dat je niet te veel om onbelangrijke dingen moet geven, weet hij ook heel goed dat dit helemaal niet gemakkelijk is. Aan de hand van eigen ervaringen legt hij bepaalde dingen uit, of hij maakt gebruik van vragen die hij via zijn beroemde blog binnengekregen heeft. Hij krijgt veel vragen over wat hij in bepaalde situaties zou doen, omdat hij veel blogt over de relatie tussen mensen en de keuzes die zij maken. Hierdoor kan hij goed uitleggen wat hij bedoelt, en dat is gemakkelijk met het lezen.

De edele kunst van not giving a f*ck is onderverdeeld in 9 hoofdstukken. Ieder hoofdstuk heeft zijn eigen thema, en deze thema’s zijn allemaal nogal hard wanneer het gaat over de boodschap die ze hebben. Het laatste hoofdstuk luidt: ´… En dan ga je dood.´ Dit is nogal demotiverend zou je zeggen, maar zo is het niet bedoeld. Mark Manson legt uit hoe het zit - wat je moet doen om je doelen te bereiken. Het leven bestaat uit een aantal zekerheden, en één daarvan is dat je dood gaat. Zijn bedoeling is om daarmee in het reine te komen, en hij sluit het boek dan ook zo af.

De edele kunst van not giving a f*ck is een tof boek voor iedereen die op zoek is naar iets om om te geven. Droge humor, rake statements en eerlijke verhalen: een aanrader voor iedereen met interesse!

De edele kunst van not giving a fuck

Mark Manson

10 januari 2018

ISBN 9789400509023
    Uitgever Lev.
    224 pagina's

Lev.

Non-fictie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Van populair weblog naar New York Times-bestseller is dit hét boek voor zelfhulphaters! Stop met altijd maar positief zijn, en leer in plaats daarvan om te gaan met je tekortkomingen en de tegenslagen in het leven. Zodra je niet meer wegrent voor je angsten, fouten en onzekerheden maar de pijnlijke waarheid onder ogen durft te zien, vind je de moed en het zelfvertrouwen waar je in deze tijd zo'n behoefte aan hebt.

Mark Manson geeft je de tools om te kiezen waar jij om geeft, en dus ook waar je niet om geeft. Dat idee omarmen werkt bevrijdend.

Humoristisch en vol goede grappen, maar bovenal ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.