De zin van het leven - Fokke Obbema RECENSIE

Recensie: De zin van het leven - Fokke Obbema

De Zin van het Leven is een boek vol interviews van de hand van Fokke Obbema. Fokke Obbema schreef in 2018 een ijzingwekkend artikel over de hartstilstand die hij heeft gehad, waardoor hij een korte periode aan het sterven was. Als een medisch wonder heeft hij dit overleefd, zonder blijvende schade. Dit heeft zijn blik op het leven verandert. Door deze gebeurtenis is hij meer gaan nadenken over wat het leven zinvol maakt. Dat is ook de insteek van De Zin van het Leven. Met veertig interessante denkers heeft Obbema gesprekken over wat voor hen de zin van het leven beschrijft.

Meteen vanaf de eerste bladzijde weet Fokke Obbema met De Zin van het Leven indruk te maken. Zijn eigen verhaal doet al even stil vallen. Een indrukwekkend verhaal, wat duidelijk maakt waarom voor hem langzaam leven werkt. Leven met aandacht voor de kleine dingen en momenten, zonder de druk van presteren en maar doorgaan. De verschillende denkers die door Obbema geïnterviewd worden komen uit verschillende hoeken. Zo wordt er gesproken met een filosoof, een psychiater en een vogel-expert, maar ook met een biochemicus en een komediant. Ieder heeft zo zijn of haar eigen insteek over wat het leven zin voor hen geeft. Een interessante toevoeging aan ieder hoofdstuk zijn de boekentips die de geïnterviewden geven. Naast bijna 400 bladzijdes denkstof of wat het leven zinvol maakt, levert De Zin van het Leven dus ook veertig boeiende boekentips op mét een toelichting waarom het desbetreffende boek de moeite waard is. Slechts aan te merken op dit boek is de zwaarte van de tekst: het is geen boek dat even lekker weggelezen wordt.

Fokke Obbema heeft met De Zin van het Leven een bundel vol prachtige interviews afgegeven. Geïnterviewden met verschillende achtergronden vertellen meer over datgene wat voor hen de zin van leven is. Dat levert diepzinnige, emotionele en hartverscheurende inzichten op. Een boek waar ieder hoofdstuk tot denken aanzet, de ene geïnterviewde spreekt meer aan dan de ander. Wat ze echter allemaal gemeen hebben is de diepzinnige manier van kijken naar het leven en wat dat zinvol maakt. Een waardevol boek om te lezen.

De zin van het leven

1  2  3  4  5

De zin van het leven is een boek vol inspirerende antwoorden op vragen die we ons allemaal wel eens stellen, maar zelden expliciet beantwoorden. In september 2018 schreef Volkskrant-journalist en schrijver Fokke Obbema een aangrijpend artikel over de hartstilstand die hij het jaar daarvoor had gehad. Het stuk maakte veel los bij lezers en kreeg meer dan duizend reacties. De ervaring riep bij Obbema zelf grote levensvragen op, wat resulteerde in "de beste interviewserie van 2018', aldus Matthijs van Nieuwkerk. Vanaf oktober 2018 publiceerde Obbema een veertigtal prikkelende gesprekken met zeer uiteenlopende gesprekspartners, waarbij de eerste vraag telkens luidde: "Wat is de zin van ons leven?' Dit boek is een bundeling van deze gesprekken én het artikel waarmee alles begon.