Ontzettend irritant - Andy Griffiths & Terry Denton RECENSIE

Recensie: Ontzettend irritant - Andy Griffiths & Terry Denton

Ontzettend irritant is een bundel verhalen over Andy, die ontzettend irritant kan zijn. Tijdens lange autoritten, maar ook op schoolfeesten of gewoon thuis. Meestal is zijn familie de dupe, maar zij zijn lang niet altijd de enige slachtoffers van zijn gedrag. Andy haalt het bloed onder de nagels vandaan en dat effect lijkt universeel te zijn. Het is een gave.

Natuurlijk kennen we het Australische duo Andy Griffiths en Terry Denton van de ‘Waanzinnige boomhut’-serie. Ontzettend irritant is het eerste deel in een serie die eigenlijk het begin was van hun samenwerking. In de originele taal zijn deze boeken uitgegeven vóór de ‘Waanzinnige boomhut’-boeken en daar beslaat de hele serie ondertussen acht boeken. We zijn benieuwd of deze allemaal vertaald zullen worden!

De illustraties vormen een belangrijk onderdeel van het boek. Ze zijn vrij klein, maar bevatten elk een (uiterst irritant) grapje. Op zichzelf zijn het vrij eenvoudige tekeningen in zwart-wit, maar door de bijbehorende teksten, vormen ze evenveel lees- en kijkplezier als de doorlopende tekst in de verhalen. Sommige illustraties zijn zelfs interactief en houden je even bezig omdat je het boek moet doorbladeren naar een andere pagina. Het is daarom vaak even schakelen tussen het eigenlijke verhaal dat je aan het lezen bent en de tekeningen in de kantlijn. De ene lezer zal daar beter mee kunnen omgaan dan de andere lezer. Ze storen sommigen misschien in hun leesflow en anderen zullen het een geweldige afleiding vinden.

Andy is het hoofdpersonage in de negen verhalen die in Ontzettend irritant worden verteld. De auteur maakt hiermee van zijn jongere ik een karikatuur, die iedereen tot waanzin drijft en strak laat staan van de irritatie. Eigenlijk zijn het allemaal herkenbare situaties, die enigszins uitvergroot worden en daardoor des te grappiger zijn. Niemand van ons zal precies meegemaakt hebben wat er in het boek wordt verteld, maar het kattenkwaad dat Andy uithaalt zal veel kinderen wel al in één of andere vorm ooit door het hoofd zijn geschoten. De verhalen worden verteld vanuit het oogpunt van Andy, maar toch krijg je als lezer ook de gevolgen mee van zijn gedrag. Andy vindt natuurlijk dat hij niets fout doet en dat zijn ouders en de andere personages sterk overdreven reageren, maar is dat wel zo? Andy Griffiths en Terry Denton slagen er toch in om ook de andere kant te belichten en de lezer het gevoel te geven dat Andy’s gedrag misschien niet altijd goed te praten valt.

Ontzettend irritant is ontzettend grappig. Je lacht gewoon hardop mee om de verhalen en je voelt de bui al hangen vanaf het eerste woord van een nieuw verhaal. Dit kan nooit goed aflopen… en dat doet het ook vaak niet. Toch blijft alles een erg onschuldige sfeer houden en dat maakt het ook erg geschikt voor de jongere lezers. Het boek is geschikt voor de doelgroep van tien tot twaalf jaar, maar vlotte lezers van een jongere leeftijd zullen er zeker ook al van kunnen genieten, net als de wat oudere lezers die gewoon graag een ontspannen verhaaltje tot zich willen nemen. Als voorleesboek kan het ook heel interessant zijn en misschien zijn niet alle negen de verhalen dan even aansprekend, maar er zitten zeker een paar delen bij waar de ouders samen met hun kinderen van kunnen genieten.

De woordgrapjes en de humor zullen erg herkenbaar zijn voor de fans van de ‘Waanzinnige boomhut’-serie. Toch is Ontzettend irritant een heel ander boek. Zowel qua opzet als qua sfeer. Het voelt verfrissend aan voor diegenen die wel weer eens aan wat anders toe waren. Andy Griffiths en Terry Denton creëerden een boek dat grappig is, maar ook een kern van waarheid bevat en daardoor het doelpubliek erg zal aanspreken én ook zal laten nadenken. Probeer de kleinste details op te nemen en geniet van elke pagina, want dat verdient dit boek!

De waanzinnige boomhut - Ontzettend irritant

1  2  3  4  5

Is dit boek iets voor jou? Doe deze test!