Het complot van Laken - Johan op de Beeck RECENSIE

Recensie: Het complot van Laken - Johan op de Beeck

Nadat Leopold III de Achtiendaagse Veldtocht abrupt tot een einde bracht door zijn capitulatie, wordt Jef van Hooff gedwongen zijn gewone baantje als kapper van Mechelen weer voort te zetten. Maar de bezetting van de Duitsers zit hem dwars en als patriot zou hij liever meer doen. En dus vlucht hij uit zijn geliefde vaderland en laat zich rekruteren tot geheim agent. Al snel wordt hij samen met zijn vrouwelijke metgezel op een grote missie gestuurd. Maar niets is wat het lijkt en niemand lijkt te weten hoe het wel is.

Het complot van Laken is een aangrijpende roman. De Tweede Wereldoorlog is een vaak terugkerend onderwerp voor historische romans. Toch mogen deze romans niet op een hoop gegooid worden, zeker Het complot van Laken niet. Deze historische thriller is een waar meesterwerk. Hoe groot het wirwar van het politieke netwerk, waar van Hooff in terecht komt, ook mag zijn, Johan op de Beeck zorgt ervoor dat alles verweven is in deze roman.

Het complot van Laken is een compleet verhaal. Het tackelt het politieke drama van een wereldoorlog. Zoals het bekende gezegde van Churchill al luidt: “in oorlogstijd is de waarheid zo kostbaar dat ze altijd moet worden bijgestaan door een lijfwacht van leugens”. De dubbele agenda van iedere speler lijkt zijn tegenstander schaakmat te zetten. En wat moet je als “gewone” Belg als de regering naar Londen gaat, maar koning Leopold III vastberaden is om in België te blijven? Gaat hun confrontatie ten koste van het verdeelde verzet, de steun van de geallieerden en alle burgers of weten ze het tij te keren?

Maar het is niet alleen het inzicht in dit politieke spel, waardoor Het complot van Laken een overmeesterende indruk achterlaat. Johan op de Beeck weet elk van zijn karakters tot leven te wekken. Hij heeft elk personage tot in de details doordacht en uitgewerkt. De manier van handelen en praten zijn volledig afgestemd op de persoon. Aan het einde van het verhaal wordt dan ook verklaard dat hij de woorden van zijn personages zorgvuldig afgewogen heeft op basis van de documenten, verklaringen en dagboeken die hij gelezen heeft. Want ja, het merendeel van dit indrukwekkende verhaal is waarheidsgetrouw.

En misschien is dat wel het laatste zetje dat deze roman nodig heeft om het echt perfect te maken. Het verhaal wordt vlot verteld. De accenten klinken door in de tekst, waar soms gebruik wordt gemaakt van het Frans, Duits, Engels en echte Vlaams om het een en ander te benadrukken. De personages spreken tot de verbeelding en vanaf bladzijde één wordt de lezer meegetrokken in het verhaal. Hoe voorspelbaar en cliché het verhaal ook mag klinken, de verhaallijn van Het complot van Laken is onvoorspelbaar.

Deze onvoorspelbaarheid gecombineerd met de missies van een geheim agent, de politieke druk, de gevaren van een wereldoorlog en een opbloeiende romance zorgen voor een bepaalde spanning van begin tot eind, waardoor de roman terecht een historische thriller genoemd mag worden. Johan op de Beeck weet het verhaal zo overtuigend te vertellen dat het door zijn echtheid de lezer alleen maar kan beroeren.

Het complot van Laken is een roman met vele facetten. Johan op de Beeck gaat moeilijke confrontaties niet uit de weg en weet daardoor een ontroerend, waargebeurd verhaal nieuw leven in te blazen. Een verhaal waarin de moed en de strijdlust van de helden van onze vrijheid niet vergeten mogen worden. Johan op de Beeck weet ons met zijn mooie, uitgedachte woorden er nogmaals aan te herinneren dat de geschiedenis nooit vergeten mag worden, dat we dankbaar moeten zijn voor alles wat we hebben en dat het politieke schaakspel een spel is dat nooit onderschat mag worden. En om dan maar in zijn eigen woorden af te sluiten:

“Wanneer je leeft met spijt over gisteren en zorgen over morgen, heb je geen vandaag om dankbaar voor te zijn”

Het complot van Laken

1  2  3  4  5

Hitler heeft België bezet. Leopold III wil in het land blijven. De koning flirt met het nazisme, maar dat zint de Belgische regering in ballingschap in Londen niet. Zij wil de vorst naar Londen doen overlopen. De Belgische geheim agent Jef Van Hooff moet Leopold III in Laken een geheime boodschap bezorgen. hij is in het gezelschap van een vrouwelijke spion, een dubbelagent. Tijdens zijn levensgevaarlijke missie zitten de nazi's hem op de hielen.