Geschonden graf - Val Mcdermid RECENSIE

Recensie: Geschonden graf - Val Mcdermid

In de vijfde Karen Pirie thriller Geschonden Graf wordt een lijk gevonden in een graf in veengrond op de Schotse Hooglanden. Wat begon als een mooie zoektocht van het echtpaar Will en Alice Somerville naar een erfenis nagelaten door haar grootvader, eindigde in een moordzaak. Alhoewel het graf is gegraven na de Tweede Wereldoorlog, zorgen Nike schoenen uit het jaar 1995 ervoor dat de zaak zal worden onderzocht door het team van Historische Zaken, met Karen Pirie als hoofdrechercheur. Samen met haar team Jason “de Mint” Murray en een infiltrant van het TZM, Gerry McCarney, gaan ze opzoek naar de dader en ontrafelen ze het verhaal achter deze cold case. En Karen wordt geconfronteerd met de gevolgen van haar daden en die van haar team bij het voorkomen én oplossen van een aantal zaken…

Geschonden graf van Val McDermid is erg direct en sterk geschreven. Het boek begint meteen erg boeiend. Het eerste hoofdstuk, waarin de graven worden gemaakt, roept gelijk vragen op: Waar zijn de graven voor bedoeld? Wie is er aan het graven? En: Waarom speelt het zich af in het holst van de nacht? Hierna springen we naar hoofdstukken die zich afspelen in het heden, het jaar 2018, en hoofdstukken die zich afspelen in het verleden van de jaren rond de Tweede Wereldoorlog. De korte hoofdstukken beginnen niet met een titel, maar worden aangegeven met het jaartal en de plek waar ze zich afspelen. Veel van de hoofdstukken spelen zich af in Schotland, waaronder de Schotse Hooglanden. McDermids zinnen bevatten soms veel detail, waardoor je geconcentreerd moet blijven lezen en delen van de tekst over moet lezen om de beschrijving van de omgeving of een theorie van een moord goed te begrijpen.

Geschonden graf is een echte politiethriller en past goed in het genre Thriller en Misdaad. Je blijft geboeid lezen door andere moorden en zaken zich afspelen tijdens de rode draad van het verhaal: de grote hoofdzaak. Tijdens het onderzoek van de rechercheurs maak je mee hoe een enkele ‘misstap’ of verspreking van een politieagent of rechercheur tot een drama kan leiden. In het boek komt mooi naar voren dat ook politieagenten mensen zijn die niet alle gevolgen kunnen overzien. Ze leren van hun daden en nemen ze mee in de procedure van een volgend onderzoek.

De hoofdpersoon, rechercheur Karen Pirie, is een sterke vrouw. Als lezer val je met de deur in huis na de dood van haar man Phil, die is overleden in zijn diensttijd bij de politie. Je leert Karen kennen in de nasleep van haar verdriet. Met haar beleefde, gevatte opmerkingen komt ze erg zelfverzekerd over en staat ze boven de mensen die haar onderuit proberen te halen. Zoals wanneer Ann Markie, hoofdcommissaris van Historische Zaken genaamd “Hondenkoekje”, en haar nieuwe spion brigadier Gerry McCartney, haar het leven zuur proberen te maken. Ze proberen Karen onderuit te halen, maar Karen blijf voet bij stuk haar eigen ijzersterke keuzes maken. Hoewel ze door hen wordt gekwetst, geeft ze zich nooit gewonnen en dat maakt hoofdpersoon Karen bewonderingswaardig.

Als lezer leer je Karen niet alleen oppervlakkig kennen, maar door Mcdermid maak je haar psychologische ontwikkeling mee in haar gedachtes, gevoelens, leer je haar vrienden kennen en neem je een kijkje in haar opbloeiende liefdesleven.

Een sterk geschreven verhaal door de directheid in woord, ijzersterke personages en de grimmige sfeer. In Geschonden graf moet je als lezer steeds je conclusies bijstellen, net als Karen Pirie in deze aangrijpende moordzaken.

Een Karen Pirie Thriller - Geschonden graf

1  2  3  4  5

Geschonden graf is de vijfde Karen Pirie-thriller van de wereldwijde bestsellerauteur Val McDermid, en speelt zich af in de Schotse Hooglanden.
    Wanneer er een lijk wordt gevonden in de afgelegen Schotse Hooglanden, is rechercheur Karen Pirie net op de juiste tijd op de juiste plaats. Het lichaam is begraven samen met spullen uit een oude erfenis, en dus wijst alles op een cold case – maar nieuw bewijs suggereert iets anders, en het is nu aan Karen om uit te zoeken wat er is gebeurd.
    Het duurt echter niet lang of Karen moet zich verdiepen in een schokkende misdaad die ze allang dacht te hebben voorkomen. Terwijl ze stap voor stap dichter bij de waarheid komt, lijkt alles erop te wijzen dat ze met een vorm van gerechtigheid te maken heeft die ver verwijderd ligt van haar eigen normen en waarden...