Nergens veilig – Karen Rose RECENSIE

Recensie: Nergens veilig – Karen Rose

Iemand martelt de patiënten van psychiater Tess Ciccotelli en spoort hen aan zelfmoord te plegen. De dader probeert de schuld hiervoor bij Tess te leggen, maar zelfs wanneer de politie haar onder druk zet zal ze de geheimen van haar patiënten niet vrijgeven. Detective Aidan Reagan begrijpt dat Tess haar patiënten wil beschermen, helaas suggereren alle aanwijzingen dat een onbekende vijand het gemunt heeft op Tess.

Nergens veilig verscheen in 2006 reeds in het Engels, maar bleef onvertaald tot nu. Het boek maakt deel uit van de Chicago-serie waar ook Niemand zeggen, In het vizier en Niets te vrezen deel van uitmaken. Daarnaast is Tess Ciccotelli niet de eerste uit de familie die de lezers tegenkomen. In Sterf voor mij was één van de hoofdrollen weggelegd voor Vito Ciccotelli. Waar Vito echter de beschermende politieman was die de hulp inriep van archeologe Sophie Johannsen, is Tess hier het slachtoffer. Boeken van Karen Rose kunnen echter niet zonder een flinke dosis romantische spanning en daarvoor wordt een beroep gedaan op detective Aidan Reagan, al is hij in het begin bepaald geen fan van de vrouw door haar getuigenis in een roemruchte zaak. De naam Reagan kennen de fervente lezers van de queen of romantic suspense wellicht al uit het vorige boek waarin zijn broer Abe Reagan het onderzoek deed. De auteur leg regelmatig linkjes tussen haar personages uit verschillende boeken en hier is dat dus niet anders.

Tess is een sterk personage dat haar principes niet aan de kant schuift wanneer er gevaar dreigt of wanneer ze onder druk wordt gezet. Ze heeft inzicht in mensen, is behoorlijk intelligent en de gedreven Reagan is zeker aan het begin van het verhaal wat stugger en gefrustreerd, omdat het onderzoek dat hij doet niet altijd leidt naar het gewenste resultaat in de rechtbank. Het duurt even voor hij gelooft in de onschuld van Tess, maar vanaf dat moment doet hij er alles aan om ervoor te zorgen dat ze veilig is.

Dat de boeken van Rose kort na verschijning meteen opduiken in de bestsellerlijsten heeft zo z’n redenen. De formule waarin ze nagelbijtende spanning vermengt met het ontstaan van een relatie tussen de hoofdpersonages mist z’n uitwerking niet. Daarbij schuwt Rose ook in Nergens veilig beschrijvingen van geweld, manipulatie en angst niet. De auteur speelt graag met wisselende perspectieven om de aandacht van de lezer vast te houden en weet zo te blijven intrigeren. In alle eerlijkheid zou er hier en daar wel een scène geschrapt kunnen worden, toch valt dat snel te vergeven, omdat de verhaallijnen goed uitgewerkt zijn en het tempo hoog wordt gehouden.

Nergens veilig is het soort roman dat de lezer bezighoudt door de juiste dosissen mysterie, romantiek en spanning bij elkaar te voegen. De plot zorgt tegelijkertijd voor de nodige rillingen en een flinke portie vermaak. De personages zijn voldoende gelaagd en veelzijdig. Voor de verwoede lezers van het genre en de auteur is de systematiek van het verhaal herkenbaar. Toch geeft Nergens veilig op geen enkel moment het gevoel dat het een flauw doorslagje is van een vorig boek. Het staat op zichzelf en is behoorlijk goed uitgewerkt. Het is moeilijk om de dader te identificeren en geschreven om onder andere door middel van verborgen camera’s, geplant bewijs en psychologische spelletjes de stuipen op het lijf te jagen.

Recensie: Nergens veilig – Karen Rose

Nergens veilig

1  2  3  4  5

Angst beheerst het leven van psychiater Tess Ciccotelli. Iemand bedreigt haar patiënten, dwingt hen tot zelfdoding en zorgt dat het lijkt of Tess daaraan schuld heeft. Tess kan de volledige waarheid niet vertellen, daarmee zou ze haar beroepsgeheim schenden. Ook niet wanneer rechercheur Aidan Reagan haar vraagt om een lijst potentiële slachtoffers. En zelfs niet wanneer zij zelf in gevaar blijkt te zijn. Maar hoe lang houdt Tess dat vol? En tot welke prijs?