De loopjongen - Andrew Gross RECENSIE

Recensie: De loopjongen - Andrew Gross

De loopjongen neemt de lezer mee terug naar de jaren 20 en 30. Drie joodse broers groeien op in armoede in de Lower East Side van Manhattan. De jongste broer Morris Rabishevsky is slechts twaalf jaar als die stopt met school en gaat werken in de kledingindustrie. Hij begint met de simpele klusjes zoals de vloeren aanvegen, maar door hard te werken weet hij zich al snel omhoog te werken in het bedrijf. En rond zijn 20ste heeft Morris de zaak praktische overgenomen. Niet veel later begint Morris zijn eigen bedrijf samen met zijn broer Sol. De broers hebben succes, maar ze stuiten ook op problemen. Gangsters beginnen vakbonden over te nemen. Bedrijven worden gedwongen door intimidatie zich bij deze vakbonden aan te sluiten. Maar als ze dat doen werken ze bijna alleen om deze gangsters te betalen. Morris is vastbesloten deze gangsters niet in zijn bedrijf toe te laten, maar niet meedoen kan vreselijke gevolgen hebben.

Andrew Gross geeft je inzicht in de geschiedenis van New York in de jaren 20 en 30. Hij schetst een levendig beeld van hoe het er aan toe ging in de tijd. Je hebt echt het gevoel dat de geschiedenis even tot leven komt, zo goed is de schrijfstijl van Gross. Het begin van het verhaal kan een beetje verwarrend zijn door de tijdlijn die heen en weer gaat, maar dat is echt alleen even in het begin. Morris is een fascinerend en goed ontwikkeld personage, waar de lezer zich snel aan kan gaan hechten. Wat ook een grote kracht is in De loopjongen is de combinatie van fictieve personages met echte personages zoals o.a. Dutch Schultz, Louis Buchalter en Thomas Dewey. Deze combinatie maakt het verhaal interessant en uniek. En voor je het weet is het dan ook onmogelijk om het boek neer te leggen. Het enige wat jammer was in De loopjongen was dat de actie scène tussen Morris en een gangster nogal onrealistisch was en dat viel tegen in een boek die voor de rest zo goed geschreven is.

Gross heeft De loopjongen gebaseerd op het leven van zijn grootvader en dat geeft het verhaal toch net iets extra’s. De manier hoe Gross feit en fictie combineert is geweldig. De loopjongen is een verhaal waarbij je de pagina's niet snel genoeg kunt omslaan, zo graag wil je weten hoe het afloopt. Niet alleen heeft dit verhaal sterke personages en een spannende sfeer, dit historisch verhaal neemt de lezer ook nog eens mee op reis naar het verleden. Je hoeft dan ook niet gek op te kijken als je de komende uren de stoel niet meer uitkomt als je dit boek leest. Kortom, hou je van historisch verhalen, dan is De loopjongen een echte aanrader.

Recensie: De loopjongen - Andrew Gross

De loopjongen

Andrew Gross

27 augustus 2019

ISBN 9789026148675
    Uitgever De Fontein
    400 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

De Joodse broers Rabishevsky groeien in grote armoede op in het New York van de jaren 20 en 30. Morris, de jongste en meest ambitieuze, maakt snel carrière binnen de kledingindustrie. Al op 21-jarige leeftijd runt hij de business, samen met zijn broer Sol. Broer Harold raakt echter verzeild in de gangs van Lower East Side en uiteindelijk in de joodse maffia. Naarmate de zaak van Morris en Sol groeit, komen ze steeds vaker hard in aanvaring met de vakbond die in handen is van de meest gevreesde gangster van de stad, voor wie hun broer Harold een van de loopjongens is. Een harde confrontatie tussen de broers is onvermijdelijk...