Gelukkige gezinnen - Katherine Dion RECENSIE

Recensie: Gelukkige gezinnen - Katherine Dion

Wanneer de vrouw van Gene plotseling komt te overlijden ontstaan er bij Gene twijfels of hun huwelijk wel goed is geweest. Er komen veel vragen voorbij. Waren ze gelukkig samen? Zijn alle herinneringen die hij heeft zoals het huwelijk was? Of heeft hij dingen over het hoofd gezien?

Gelukkige gezinnen is de debuutroman van Katharine Dion. Het begin van het verhaal is vrij rommelig. De personages worden amper geïntroduceerd. De dochter van Gene wordt bijvoorbeeld aan het begin van het verhaal steeds benoemd als dochter. Even later wordt haar naam Dary ineens gebruikt. Voor de lezer was het eerst onduidelijk dat Dary de persoon was die werd aangeduid als dochter van Gene. De personages hadden wat dat betreft nog wat meer geïntroduceerd mogen worden.

Dit hele verhaal lezen we vanuit het perspectief van Gene en is geschreven in de verleden tijdvorm. Gene is een personage dat niet veel ontwikkeling doormaakt in het verhaal, maar blijft juist steeds terugkerend hangen in zijn gedachten en gevoelens. Soms dwalen deze gedachten zo ontzettend ver af dat je als lezer de vele details niet kan onthouden en overzien. Je weet soms niet waarop je je moet focussen in het boek. Ook is het jammer dat er steeds zover van de zo bijzondere en interessante verhaallijn wordt afgeweken. De passages waarin we diep verzonken zitten in de gedachten van Gene lezen niet heel vlot. Daarentegen leest de verhaallijn zelf wel erg fijn. Het onderwerp is boeiend, en je wil als lezer graag weten hoe het leven van Gene en zijn vrouw Maida eruit heeft gezien en waarom Gene na haar overlijden het gevoel heeft dat zijn huwelijk niet zo was als hij dacht te herinneren. Dat blijft een interessante vraag het hele verhaal door en zorgt ervoor dat je verder wilt lezen.

Gelukkige gezinnen schets een beeld van twee gelukkig ogende families die een goede vriendschap hebben met elkaar. Maar dankzij de gedachten van Gene weten we als lezer dat niet altijd alles zo perfect is als hoe het vanaf de buitenkant eruitziet. Die gedachten voegden juist wat toe aan het verhaal en waren niet zo diep weggezonken en afgedwaald als in andere passages. Dat is erg goed neergezet van Katharine Dion en hierin komt de titel van het boek ook mooi naar voren.

In het verhaal zit niet veel opbouw. Het boek begint vlak na het overlijden van Maida, vervolgens lezen we over de herdenkingsdienst en daarna overdenkt Gene vooral zijn twijfels wat betreft zijn huwelijk. Maar in sommige gedeelten loopt alles ook weer door elkaar heen waardoor de opbouw van het boek juist verdwijnt. Ook worden bij lange na niet alle vragen die we lezen vanuit Gene zijn gedachten beantwoord. Hierdoor blijven er veel open eindes achter na het lezen van dit boek.

Kortom; Gelukkige gezinnen geeft een goed beeld van twee hechte families die na het overlijden van Maida alles voor elkaar over blijven hebben. Een bijzonder verhaal, vrij rommelig door de vele afdwalende gedachten, maar de verhaallijn zelf is mooi, interessant en roept vragen op bij de lezer. Helaas worden niet alle vragen in het boek beantwoord, maar ondanks dat is de verhaallijn mooi.

Gelukkige gezinnen

1  2  3  4  5

Na de plotselinge dood van zijn vrouw Maida wordt Gene gekweld door de gedachte dat hun huwelijk misschien niet zo mooi was als hij het zich herinnert. Was Maida wel gelukkig met hem? Gene's dochter Dary betwist zowel zijn rooskleurige visie op het verleden als zijn beeld van Maida. Met oude vrienden uit hun studententijd probeert hij herinneringen op te halen aan de jaren waarin zij hun kinderen grootbrachten en 's zomers vakantie vierden in een huisje aan het meer. Welk verhaal vertel je jezelf om door te kunnen gaan na zo'n groot verlies? Met groot gevoel voor subtiliteit en tact beschrijft Dion de gevoelens van liefde, toewijding en smart die een rouwende vader met zijn bezorgde dochter verbinden.