Alles wat licht is - Marleen Nelen RECENSIE

Recensie: Alles wat licht is - Marleen Nelen

Een kleine baby, achtergelaten in de sneeuw opgevangen door wolven en gevonden door en opgenomen in een circusfamilie. Zo begint de Vlaamse Marleen Nelen haar zevende boek dat zich zowel laat classificeren als een jeugdroman als een roman voor volwassenen.

Het is 1927 wanneer een klein circus in Italië de winter door probeert te komen. Ondertussen gaat Italië gebukt onder het regime van Mussolini en wordt het steeds moeilijker voor het kleine circus om de eindjes aan elkaar te knopen. Luca is als baby opgenomen in het circus en verzorgt samen met zijn broer Berio de acrobatiek act op hoge hoogte in de tent. Op een dag ontmoet Luca in het dorp de jonge fotografe Yulia die zich moet schuilhouden voor de agenten van Mussolini en hierdoor tussen de broers in komt te staan. Hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Nelen weet met Alles wat licht is precies aan te geven wat het leven kwetsbaar maakt. Ze laat zien dat de kleinste steen een ver verspreide impact heeft: hoe één meisje ervoor kan zorgen dat het leven nooit meer hetzelfde kan zijn. Nelen versterkt deze kwetsbaarheid met haar schrijfstijl die weinig om het lijf heeft. Met eenvoudige bewoordingen en korte zinnen schetst ze effectief haar verhaal waardoor het voor jong en oud goed leesbaar is.

Alles wat licht is speelt zich af in een belangrijk stuk van de Italiaanse geschiedenis: de opkomst van Mussolini als dictator. Hoewel het niet erg is voor Alles wat licht is wanneer de lezer nog geen kennis heeft opgedaan over deze tijdsperiode omdat Nelen deze informatie als achtergrond in het verhaal opneemt, leest het boek makkelijker weg wanneer je deze voorkennis wel hebt.

De personages zijn erg jong, pubers nog, waardoor er voor de jongere lezer veel te herkennen zal zijn. Vooral Luca maakt een interessante ontwikkeling door omdat hij moet leren omgaan met de gevoelens die hij heeft voor Yulia en de jaloezie van zijn broer Berio. En Berio ontwikkelt zich op een manier die hem ten slechte komt: hij laat de jaloezie zijn leven bepalen en moet hier de gevolgen van onder ogen zien.

Marleen Nelen weet het kleine circus van Alles wat licht is vlot in je hart te sluiten. Je raakt verbonden met de personages en het circusgevoel is heel makkelijk op te roepen. Tegelijkertijd voel je de constante druk die op de broers en het gehele circus rust door de omgeving waar ze in hun dagelijks leven mee kampen. Een mooi staaltje historische fictie voor jong en oud.

Alles wat licht is

1  2  3  4  5

De broers Berio en Luca maken deel uit van een reizend circus dat probeert het hoofd boven water te houden onder het fascistische bewind van Mussolini. De jongens treden op met een adembenemende act aan de trapeze. De jonge fotografe Yulia wordt gezocht en
    Luca besluit haar te helpen. Hij verstopt haar, ook al houden de fascisten het circus nauwlettend in de gaten. Zijn gevoelens voor Yulia zorgen voor een barst in de verstandhouding tussen de broers, die elkaar hoog in de nok van de tent blindelings moeten kunnen vertrouwen.