Meisje van me - Ilse Ruijters RECENSIE

Recensie: Meisje van me - Ilse Ruijters

In Meisje van me hebben Amber en Tom er hun werk van gemaakt om anderen te coachen door het leven. Met hun bedrijf Mindset Academy tonen ze hun cliënten hoe ze hun toekomst in eigen handen kunnen nemen. En dit tegen een riant bedrag. Privé loopt voor hen alles niet zo vlot. Omdat ze zelf geen kinderen kunnen krijgen vragen ze Kirsten om hun draagmoeder te zijn. Wanneer Amber en Tom na de bevalling naar het ziekenhuis gaan om baby Emma op te halen, blijkt ze echter verdwenen. Ook van Kirsten is geen spoor terug te vinden. Wat is er gebeurd? En welke rol spelen de zus van Amber en de dubieuze vrienden van Tom in dit geheel?

Ilse Ruijters is gekend voor haar twee eerdere thrillers die telkens een vrij persoonlijk en toch herkenbaar verhaal brengen. Haar nieuwe thriller Meisje van me lijkt nog extra persoonlijk te zijn door haar eigen ervaring met een moeilijke kinderwens. Al is de verdwijning van Emma, de baby via draagmoeder, wel het uitgangspunt van dit boek, toch is dit niet waar het om draait. Als lezer kan je je nogal snel laten misleiden door de korte samenvatting op de achterkant van het boek. Tegen de verwachtingen in draait Meisje van me niet zomaar om de zoektocht van twee ouders naar hun vermiste baby. Want waar die baby juist zou kunnen zijn wordt al vrij snel duidelijk. Het verhaal dat hier achter zit is echter veel uitgebreider. Denk maar aan intriges, illegale activiteiten, jaloezie en psychologische problemen. Het komt allemaal aan bod.

De boeken van Ilse Ruijters zijn steeds vlot geschreven en dat is ook bij Meisje van me opnieuw het geval. Wat wel even wennen is zijn de vele coaching quotes die regelrecht uit de Mindset Academy komen. Ze klinken vaak wat apart en zweverig, dus je moet deze wel kunnen appreciëren. Gelukkig domineren ze het verhaal niet te erg maar scheppen ze eerder een specifieke sfeer.

De verschillende personages die in het verhaal aan bod komen zijn allemaal wat vergelijkbaar. Net alsof iedereen in dit boek het heel moeilijk heeft, een laag zelfbeeld en zich daarbovenop ook nog onbegrepen voelt. Dit geeft wel een wat negatieve sfeer waarbij het moeilijk is om veel sympathie te voelen voor de personages. Je krijgt van elk van hen wel wat achtergrond mee maar deze is eerder oppervlakkig. Het is dus heel moeilijk om echt een band te krijgen met één van de hoofdpersonen.

Wat even wennen was in de eerste helft van Meisje van me waren de platvloerse gedachten die werden neergeschreven. Er is geen respect voor elkaar in deze wereld, en het gaat vaak over platte seksuele gedachten. Niet onmiddellijk iets wat je verwacht in een thriller over draagmoederschap en een vermiste baby. Het verhaal wordt dan ook pas echt aangenaam om te lezen voorbij de helft. Dan begint de spanning er ook in te komen en schieten de personages volop in actie.

De ontknoping op de laatste vijftig pagina’s gaat ineens heel snel. Verrassende ontwikkelingen en beslissingen die je niet ziet aankomen leiden tot een einde dat misschien wel net wat overdreven is. Maar het rondt het boek wel mooi af. Meisje van me is anders dan de vorige twee thrillers van Ilse Ruijters. Maar ze is er wel mooi in geslaagd om een verhaal af te leveren dat je nog niet zo snel loslaat.

Recensie: Meisje van me - Ilse Ruijters

Meisje van me

1  2  3  4  5

Meisje van me is de spannende nieuwe thriller van prijswinnend auteur Ilse Ruijters.

Tom is eigenaar van de Mindset Academy, een zeer succesvol coachingsbedrijf dat zijn cliënten leert om het verleden los te laten en te focussen op de toekomst. Zijn vrouw Amber is coach en geeft zijn succes een gezicht. Het leven lacht hun toe, maar privé hebben ze het niet zo makkelijk: Amber heeft geen baarmoeder en daardoor kunnen ze geen kinderen krijgen. Tom vindt de oplossing: ze laten hun biologische kind dragen door draagmoeder Kirsten. Amber en Tom zijn bij de bevalling in het ziekenhuis en zijn dolblij als dochter Emma is geboren. Als ze hun baby de volgende ochtend willen ophalen, blijken Kirsten en Emma verdwenen. Twee weken later wordt het ontzielde lichaam van Kirsten gevonden in een bos. Wie heeft haar vermoord? En waar is Emma?