Volle kracht - Hetty Kleinloog RECENSIE

Recensie: Volle kracht – Hetty Kleinloog

Wanneer vier vrouwen op zoek zijn naar de zus van hun overleden vriendin, beleven ze allerlei spannende avonturen. Ondanks dat de dames al op leeftijd zijn, halen ze toch nog halsbrekende toeren uit als ze een berg beklimmen. Als ze uiteindelijk de zus gevonden hebben is de reis nog niet voorbij. Ze gaan op zoek naar de mysterie rondom de dood van Tom Thomson. Als blijkt dat er gevaar loert is het nog maar de vraag of de vriendinnen nog heelhuids thuis zullen komen.

Het verhaal begint erg vlot. Hetty Kleinloog heeft een prettige schrijfstijl en weet de karakters van de dames op een goede manier neer te zetten, waardoor je weet dat ze een bepaalde leeftijd hebben, maar nog jong in doen en laten zijn. Het verhaal en de karakters komen geloofwaardig over. Door de verschillende karakters botst het regelmatig tussen de vriendinnen, waardoor Hetty Kleinloog de aandacht van de lezers in het begin goed vast weet te houden.

Volle kracht heeft een leuke verhaallijn. De vriendinnen willen het as van hun overleden vriendin naar diens zus brengen. Onderweg komen ze verschillende mensen tegen en als ze de zus uiteindelijk vinden gaat het verhaal verder. Het middenstuk is een beetje langdradig. Er wordt veel verteld over de kunstenaar Tom Thomsom, waar ze naar op zoek zijn. Dit is nodig voor het verhaal, maar het wordt net iets te langdradig.

Uiteindelijk komt de spanning weer in volle kracht terug en leest het weer vlotter.

Hetty Kleinloog heeft met Volle kracht een leuk vervolg geschreven op volle bloei. Volle glorie is het derde deel van deze trilogie. Deze verschijnt naar verwachting in 2020. Een leuke trilogie over vier dames op leeftijd.

Volle kracht begint met een spannende proloog. Hierdoor kijk je in het eerste deel erg uit naar de scène waarin dit voorkomt. Als deze uiteindelijk beschreven wordt, heb je het gevoel dat het hoogtepunt aangebroken is. Dit is echter niet het geval. In het laatste deel van het boek, is de spanning op een ander gebied duidelijk beschreven. De lezer weet meer dan bepaalde hoofdrolspelers. Hierdoor voel je dat er bepaalde situaties aan gaan komen. Op het einde wordt het een beetje frustrerend dat de dames zo goedgelovig zijn.

Volle kracht is een leuk boek geschreven over vier oude vrouwen die op avontuur in Canada zijn. Het verhaal leest erg vlot. Het middenstuk is wat minder vlot en een beetje langdradig zelfs. Het einde maakt het allemaal goed. Er had wat mij betreft nog iets meer potentie in gezeten. Ik heb lang zitten wikken en wegen wat betreft de beoordeling tussen 3 of 4 hartjes. Het zijn dan ook 3 dikke hartjes geworden, omdat ik sommige vrouwen ook wel erg naïef vond. Het is echter wel een leuk boek, vol met humor, enthousiasme en gedreven persoonlijkheden. Ik heb het boek met veel plezier gelezen en zou het 3e deel ook graag willen lezen. Als de zoektocht naar het graf van Tom Thomson minder groot was gemaakt, had ik zeker een hartje meer gegeven.

Volle kracht

Hetty Kleinloog

10 oktober 2019

ISBN 9789460684296
    Uitgever Marmer
    416 pagina's

Marmer

1  2  3  4  5

In Volle kracht verruilen Anneke, Wanda, Lies en Greetje hun vertrouwde Amsterdam voor Canada, waar ze op zoek gaan naar de verloren tweelingzuster van hun vriendin Danny. Het enige aanknopingspunt dat ze van deze Nel hebben, is een ansichtkaart uit 1967 met een adres in Vancouver.

De vier dames reizen dwars door Canada. Ze ontmoeten bijzondere mensen, beleven spannende avonturen en ontdekken dat ze nooit te oud zijn om te leren. Onderweg raken ze geïntrigeerd door het levensverhaal van Canada’s meest gevierde kunstschilder Tom Thomson en ze proberen het raadsel rond diens mysterieuze dood op te lossen. Tegelijkertijd komt hun vriendschap – in een camper van nog geen dertig vierkante meter – behoorlijk onder druk te staan.