Het meisjesmanifest - Carlie van Tongeren RECENSIE

Recensie: Het meisjesmanifest - Carlie van Tongeren

Een meisje zijn is niet makkelijk. En een puberende tiener zijn al helemaal niet. Stel je dan eens voor dat iedereen op school het heeft over je seksleven. Het overkomt Tess, die na een onvergetelijke zomer met een jongen voor slet en hoer wordt uitgemaakt omdat ze meerdere keren seks had. Gelukkig is ze een sterk meisje dat niet snel van haar stuk is gebracht en krijgt ze de steun van haar vriendinnen, hoewel die ook hun eigen problemen hebben. Vastberaden om op te komen voor haar mening neemt ze de touwtjes in eigen handen en sleurt daar onvrijwillig ook haar vriendinnen en omgeving in mee.

Het boek wordt verteld vanuit de vertelperspectieven van de drie meisjes: Tess, Sara en Kati die elk op hun eigen manier hun problemen proberen op te lossen. Dit helpt om de leeservaring extra persoonlijk te maken: je ziet precies waar het personage mee te maken krijgt, hoe ze denkt en waarom. De lezer weet soms meer dan de personages aangezien je alle drie de perspectieven te lezen krijgt in plaats van vast te zitten in één karakter.

Het plot van het boek is mooi uitgewerkt in chronologische volgorde. Het is een beetje zoals drie ineen gestapelde dozen openen: de dozen stellen de verhaallijnen voor en de kleinere dozen binnenin zijn de verduidelijkingen en ontdekkingen die de lezer doet naarmate het verhaal vordert. De lezer zal zich waarschijnlijk identificeren met één van de drie hoofdpersonages, wat Het Meisjesmanifest nog herkenbaarder maakt. Iedereen komt wel eens in contact met pestgedrag of de duistere kant van sociale media, waar mensen meer over je te weten komen dan je lief is. Niet iedereen reageert hetzelfde: sommigen kaatsen de bal net zo hard terug als ze hem ontvangen hebben in de hoop de pesters de mond te snoeren, anderen zijn simpelweg te verlegen en laten over zich heen walsen en nog anderen weten gewoonweg niet wat of hoe en kroppen daarom alles maar op, tot ze het gewicht niet meer kunnen dragen en alles eruit stort als een waterval. Naast herkenbaarheid is het onderwerp van het boek ook best gedurfd: het seksleven van een tiener. Seks is taboe en wanneer er op school over wordt gepraat lacht men erom of klapt men dicht. Het Meisjesmanifest van Carlie van Tongeren zoomt in op de reacties van de omgeving van Tess, wiens seksleven weldra bekent is in de hele buurt; hoe haar ouders reageren, haar familie, vrienden en klasgenoten, leraren en de andere leerlingen op school. In het verhaal zijn de vriendinnen ook niet altijd eerlijk tegen elkaar wat voor misverstanden kan zorgen. De ene vriendin merkt dan op dat de andere vreemd doet, maar als je leest wat die ene vriendin meemaakt snap je waarom. Sommige dingen heb je nu eenmaal niet zelf in de hand, en zelfs als dat zo is vergt het nog steeds veel kracht om het op te lossen en nog meer om iemand anders om hulp te vragen.

In het boek van Carlie van Tongeren worden dingen besproken waar meisjes echt mee te maken krijgen: onzekerheid, druk van de ouders, gebroken harten en andere jongens-gerelateerde problemen, slechte punten en uitzoeken wie je wilt zijn. Hoewel ze alle drie in hun laatste jaar zitten zijn de examens wel het minste van hun zorgen. Het leest heel vlotjes en makkelijk, door het vertelperspectief voelt alles persoonlijker aan en dankzij de aanvullende details wordt de lezer echt meegesleurd in de tiener-rollercoaster. Het verhaal van Carlie van Tongeren is ook herkenbaar waardoor je zeker als meisje echt geraakt wordt door het boek, want het zit vol voorbeelden en uitdrukkingen die in het echte leven ook voorkomen.

Het Meisjesmanifest is een echt meisjesboek. Het is realistisch en grappig tegelijk, waarin alle ups en downs van vriendschap, liefde en familie in verwerkt zitten. Dit verhaal van Carlie van Tongeren heeft me aangenaam verrast en ik raad alle meisjes Het Meisjesmanifest aan. Het is een goed boek over vriendschap, eerlijk zijn en opkomen voor wie je bent.

Het meisjesmanifest

1  2  3  4  5

Tess heeft een fantastische zomer met Lars, maar als ze terugkomt op school is ze opeens het onderwerp van het "Slettenlied', en heeft iedereen een mening over haar. Tess is boos en verontwaardigd en besluit het er niet bij te laten zitten: ze mag toch zeker zelf weten wat ze doet?

Kati houdt van zingen en gitaarspelen, maar absoluut niet van in de spotlights staan. Ze zweert bij adviesartikelen uit tijdschriften, ook al voelt ze zich daardoor niet altijd beter over zichzelf. Als haar vriendin Tess opeens in het middelpunt van de belangstelling komt te staan, probeert ze zo goed als ze kan te helpen – maar dat lukt niet door op de achtergrond te blijven.

Sara besluit dat dit Het Jaar Zonder Jongens wordt. Na een vervelende ervaring en dan ook nog eens het gedoe met Tess is ze er helemaal klaar mee. Maar sommige dingen kun je niet voor altijd wegstoppen, en Sara beseft dat zijzelf de enige is die haar problemen kan oplossen. En wat moet ze eigenlijk met die leuke jongen van de rugbyvereniging?