In het reine – Agnès Martin-Lugand RECENSIE

Recensie: In het reine – Agnès Martin-Lugand

Reine heeft haar leven helemaal op orde. Ze heeft een droombaan, ze werkt zelfs samen met haar beste vriend, een lieve zoon en een fijne familie. Maar als Reine de charmante Pacôme ontmoet, verandert haar stabiele leven. Ze wordt gedwongen een geheim uit haar verleden aan het licht te brengen, want alleen op die manier kan ze aan een toekomst denken. Maar die onthulling zal niet alleen haar leven veranderen, maar ook de levens van iedereen om haar heen.

Agnès Martin-Lugand is een van de meest succesvolle Franse auteurs van dit moment. In het reine is haar achtste roman. De titel is op een leuke manier naar het Nederlands vertaald, omdat het hoofdpersonage Reine heet (wat je natuurlijk in het Frans iets anders uitspreekt, maar toch: leuk bedacht), en de titel past ook nog eens heel goed bij het boek.

Reine heeft haar leven op orde en het enige probleem waar ze op dit moment mee worstelt is het loslaten van haar zeventienjarige zoon Noé. Hij is steeds meer bij zijn vrienden en dit jaar doet hij eindexamen, waarna hij waarschijnlijk zal gaan studeren. Hoewel Reine weet dat hij van haar houdt, dat hij zich ook niet schaamt om dat te tonen en dat hij nog steeds tijd met haar doorbrengt, is ze bang om hem kwijt te raken. Dat is door Agnès Martin-Lugand op een mooie, realistische en niet te sentimentele manier op papier gezet.

Dat probleem wordt eigenlijk alleen maar groter als Reine tijdens een zakelijke afspraak Pacôme ontmoet. Ze wordt gedwongen een geheim uit haar verleden te onthullen, waarvan ze dacht dat ze dat het graf mee in kon nemen. Maar Reine is bang. Ze is bang om alles en iedereen voorgoed kwijt te raken en dan met name haar zoon. Als lezer weet je al vrij aan het begin van In het reine wat het geheim van Reine is, omdat je haar gedachten leest. Het is dan de vraag hoe de rest van het verhaal zich gaat ontwikkelen, want er zijn dan nog ruim tweehonderd pagina’s te gaan.

Eén voor één vertelt Reine haar dierbaren haar diep bewaarde geheim. Helaas is de spanning voor de lezer dan weg, waardoor het moeilijk is om de aandacht erbij te houden. Die spanning weet Agnès Martin-Lugand weer op te pakken als we richting het einde van het boek gaan. Spannende, verrassende, mooie, maar ook ontroerende gebeurtenissen stapelen zich op en brengen In het reine naar een perfect einde. Het is alleen jammer dat de lezer zich eerst door ietwat saaie, langdradige hoofdstukken moet worstelen om bij dat deel van het boek te komen.

Agnès Martin-Lugand heeft een prima schrijfstijl. Niet heel bijzonder, maar wel fijn om te lezen. Ze heeft met In het reine een verhaal geschreven dat uit het leven is gegrepen en dat overal op de wereld zou kunnen plaatsvinden. De personages zijn interessant en hun keuzes, hoe simpel, moeilijk, verkeerd of goed ook, maken van hen levensechte mensen. En dat is wat In het reine in één woord is: levensecht.

In het reine

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Alleenstaande moeder Reine leidt een gelukkig leven in Rouen met haar zeventienjarige zoon Noé. Ze heeft een opwindende baan als interieurontwerper. Maar Reine draagt een diep geheim met zich mee. Haar leven is gestoeld op een leugen en als die ooit uitkomt zal dit grote gevolgen hebben voor haarzelf en haar zoon. De ontmoeting met de charmante bohemien Pacôme in Saint-Malo verandert alles. Reine is sinds lange tijd verliefd en voelt zich dolgelukkig, maar ze weet: ze zal hem en Noé over haar verleden moeten vertellen om ruimte te geven aan de toekomst.