Sneeuwexpress - Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: Sneeuwexpress - Suzanne Vermeer

Suzanne Vermeer staat bekend om haar vakantiethrillers, die een onderverdeling tussen zomer- en winterboeken kent. Sneeuwexpress behoort tot de zogenaamde winterthrillers. Een gemeenschappelijk kenmerk van deze boeken is dat de verhalen zich allemaal in winterse sferen afspelen.

Anna heeft weinig te klagen en geniet van haar leven. Ze is gelukkig getrouwd met Julian van Laarhoven, waarmee ze twee kinderen heeft. Ze werkt hard voor haar imagebureau Up-Grade, wat ondertussen op rolletjes loopt. Na een intakegesprek met een potentiële nieuwe klant besluit ze een hapje te gaan eten bij La Place boven de A4. Daar treft ze haar man aan in een intieme houding met een schone blondine... Ze besluit de kat nog even uit de boom te kijken voordat ze een beslissing over haar toekomst maakt. Julian komt met het idee om met het gezin tot rust te komen in Oostenrijk en ze boeken treintickets naar Kirchberg. Maar is dat wel zo verstandig?

Suzanne Vermeer is een schuilnaam waaronder verschillende auteurs schrijven en tot heden zijn deze namen vrij goed geheim gebleven. Het lijkt er verdacht veel op dat er een nieuwe naam onder het pseudoniem schuilt. De voorlaatste boeken waren wat aan de flauwe kant en geen geduchte uitdaging te noemen voor een fanatieke thrillerlezer. Het boek weet echter een aantal keer goed te verrassen en een mooie spanningsboog op te bouwen. De tensie is niet zenuwslopend, maar toch op een fijne manier aanwezig in het gehele boek. De paar aangename verrassingen laten Sneeuwexpress boven de andere vakantieboeken uitsteken. Hoewel een aantal situaties buitensporig zijn en hiermee ongeloofwaardig, weet dit het geheel gelukkig niet te verpesten.

Toch is het boek absoluut geen uitschieter naar boven te noemen. Het plot is matig en bij wijlen behoorlijk voorspelbaar.  De auteur gooit een aantal verrassende plottwists in het verhaal die de aandacht van het magere verhaal afleiden. Dit is een slimme en zeer goede keuze, want zonder deze fijne details zou Sneeuwexpress terugvallen op het niveau van de voorgaande boeken. De sfeer van de winterse wereld wordt goed neergezet doordat de auteur de witte vlaktes en ijzige kou sierlijk weet te omschrijven. De vertellingen worden afgewisseld door middel van verschillende perspectieven, wat het geheel fris houdt. De auteur probeert de lezer een aantal keer op het verkeerde been te zetten en hoewel dat niet altijd lukt, zijn het toch fijne probeersels die ervoor zorgen dat de sfeer er lekker in blijft.

Merkwaardig is het onderscheid dat er tussen de personages gemaakt wordt. Sommigen worden zeer goed geschetst, terwijl je je bij anderen afvraagt waarom ze in het verhaal verweven zijn.  Zo zijn Anna en Julian eigenlijk de dragers van het verhaal te noemen en is hun zoon Dennis een mooie bouwsteen. Over hun dochter en het beste vriendje van Dennis wordt juist weer erg weinig informatie gegeven. Dat is best eigenaardig, omdat deze vriend en zijn moeder zijdelings toch een flinke rol in het verhaal vervullen. De dochter van Anna en Julian blijft zo vlak dat het erop lijkt om als paginavulling te dienen dan daadwerkelijk een rol te vertolken.

Sneeuwexpress is een leuk tussendoortje dat dat door de geringe moeilijkheidsgraad gemakkelijk weg leest. Hoewel het geen ijzersterk verhaal bevat en de spanningsboog niet op het hoogste niveau weet te geraken, weet het toch op bepaalde punten te verrassen en het zal menig lezer genoeg leesplezier weten te verschaffen.

Sneeuwexpress

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Zakelijk gaat het Anna van Laarhoven voor de wind. Als directrice van imagobureau Up-Grade! rekent ze voornamelijk BN'ers tot haar clientèle. In haar privéleven gaat het er wat minder rooskleurig aan toe. Ze vermoed dat haar man Julian een affaire heeft, haar zoon Levi is door de politie opgepakt vanwege een poging tot inbraak en haar dochter is een dwarse puber met wie geen land te bezeilen is. Tijd dus voor wat family time.

Anna boekt een skivakantie naar het Oostenrijkse Kirchberg, waar ze met de trein naartoe zullen reizen. Door problemen met een nieuwe cliënt is ze echter genoodzaakt haar gezin vooruit te sturen en zelf later te komen. Maar wanneer ze een paar dagen later bij het chalet in Kirchberg arriveert, is het hele huis overhoopgehaald en haar gezin spoorloos. Op tafel ligt een briefje:Geen politie, anders vallen er doden.