Pirouette in Paramaribo - Humberto Tan RECENSIE

Recensie: Pirouette in Paramaribo - Humberto Tan

Pirouette in Paramaribo van Humberto Tan vertelt het verhaal van Gerda. Een meisje dat woont in Paramaribo en graag een echte ballerina wil worden. Maar daarvoor moet ze naar het Conservatorium in Den Haag. Op een dag besluit Gerda haar droom achterna te jagen en op reis te gaan naar Den Haag. Maar al snel komt Gerda erachter dat het niet makkelijk is om een echte ballerina te worden.

In eerste instantie was ik wat sceptisch omdat dit het zoveelste boek is dat geschreven is door een BN’er, maar Humberto Tan heeft mij positief verrast met Pirouette in Paramaribo. Het verhaal zit erg goed in elkaar en het is heel beeldend geschreven. Hierdoor raak je als lezer al snel helemaal verdiept in het verhaal en kan je de muziek bijna horen waarop Gerda danst. Wat ook erg mooi is aan Pirouette in Paramaribo is dat er veel Surinaamse woorden zijn opgenomen. Deze zijn in de tekst cursief en met behulp van een voetnoot is de Nederlandse vertaling te lezen. Hierdoor waan je je als lezer in een ander land en dit is erg prettig. Het boek is geschreven in de tegenwoordige tijd. Dit spreekt kinderen aan en zorgt ervoor dat zij zich goed kunnen inleven in het verhaal.

In Pirouette in Paramaribo zijn regelmatig grote illustraties te zien. Deze geven het verhaal mooi weer en maakt dat je als lezer een goed beeld krijgt van de verschillende personages in het boek. De hoofdstukken in het boek zijn relatief kort en eindigen vaak met een cliffhanger. Hierdoor wil je als lezer doorlezen om te ontdekken hoe het zou aflopen.

Wat in mijn ogen minder sterk is aan Pirouette in Paramaribo is dat het in het boek relatief vaak gaat over afvallen en gezond eten. Gerda is in eerste instantie wat aan de dikke kant om ballerina te worden. In mijn ogen geeft dit kinderen een verkeerd beeld. Ook wanneer je wat dikker bent kun je je dromen achterna gaan. Wanneer er teveel aandacht op gevestigd wordt kan het een verkeerde kant op gaan.

Concluderend heeft Humberto Tan met Pirouette in Paramaribo een mooi verhaal geschreven over een meisje dat haar dromen achterna gaat. Een verhaal over tegenslag en doorzettingsvermogen.

Pirouette in Paramaribo

1  2  3  4  5

Inspirerend verhaal over een jonge Surinaamse balletdanseres

De elfjarige Gerda uit Paramaribo wil ballerina worden. Als ze danst, voelt ze zich vrij. Maar om echt professioneel danseres te worden, zal ze moeten worden toegelaten tot de Dansvakopleiding aan het Conservatorium in Den Haag.

Ze gaat op reis, haar droom tegemoet. Eenmaal in Nederland vraagt de balletopleiding het uiterste van haar, en Gerda mist haar familie én Suriname. Is haar droom sterk genoeg om al het andere te overwinnen?