Slaapkoppig - Reinout de Pauw RECENSIE

Recensie: Slaapkoppig - Reinout de Pauw

Slaapkoppig is een prachtig prentenboek van Reinout de Pauw & Esther Leeuwerik. Je volgt het verhaal van Adam die niet wil slapen. Hij verzint allerlei smoesjes, zoals dat de trap alleen naar beneden kan of dat hij nog een toren tot de wolken moet bouwen. Hij doet er alles aan om maar niet naar bed te hoeven gaan. Maar dan ontdekt Adam dat je een echte ontdekkingsreiziger kunt zijn wanneer je gaat slapen.

Slaapkoppig bevat heel mooie prenten. Deze zijn steeds over de gehele spread, waardoor de kinderen naar één grote prent kijken wanneer dit boek wordt voorgelezen. Hierdoor zijn de prenten ook vrij groot en hierdoor is het allemaal goed zichtbaar voor de kinderen, ook wanneer deze wat verder van het boek vandaan zitten. De prenten bevatten allemaal enorm veel kleine details, neem dus vooral even de tijd om deze allemaal goed te bekijken. Het lettertype in Slaapkoppig is erg gevarieerd. Sommige delen van de tekst zijn groter en hierdoor leg je als voorlezer automatisch meer nadruk op deze delen en komen deze delen dan ook sterker uit de verf.

De tekst in dit boek is soms wel wat lang en wat poëtisch, dat maakt dat het boek in mijn ogen geschikt is voor kinderen vanaf 6 jaar. Op de kaft staat dat het boek geschikt is voor kinderen vanaf 5 jaar, maar dit is in mijn ogen te jong. Jongere kinderen zullen hun interesse in het boek verliezen wanneer dit in één keer wordt voorgelezen en zij zullen veel delen van de tekst niet begrijpen en hierdoor het verhaal niet kunnen volgen.

Wat erg sterk is aan Slaapkoppig is dat het boek is geschreven vanuit de tegenwoordige tijd. Dit spreekt kinderen extra aan en hierdoor kunnen zij zich nog beter verplaatsen in Adam. Daarnaast is het onderwerp van Slaapkoppig voor veel kinderen van toepassing. Er zullen veel kinderen zijn die niet willen en/of durven te gaan slapen. Na het lezen van dit boek zullen zij hier zeker anders over denken want dan ontdekken zij namelijk hoe leuk dit is!

Ik heb dit boek voorgelezen in mijn kleuterklas en enkele kinderen zeiden dat zij vannacht ook op ontdekkingsreis zouden gaan!

Concluderend hebben Reinout de Pauw & Esther Leeuwerik met Slaapkoppig een prachtig, ontroerend en poëtisch verhaal geschreven over een jongetje dat niet wil slapen. Een zeer herkenbaar onderwerp.

Recensie: Slaapkoppig - Reinout de Pauw

Slaapkoppig

1  2  3  4  5

Adam wil niet slapen. Hij verzint de gekste smoezen om niet naar bed te moeten. Het gevecht met de slaap put hem langzaam maar zeker uit. Tot hij op een dag ontdekt dat slapen en dromen eigenlijk best spannend kunnen zijn.