Lichtjaren - Hans Rooseboom RECENSIE

Recensie: Lichtjaren - Hans Rooseboom

"De geschiedenis van de fotografie is al vaak [...] beschreven. In Lichtjaren heb ik daarom voor een andere benadering gekozen. Dit boek behandelt een aantal thema's die beslissend zijn geweest in de geschiedenis van de fotografie, thema's die de fotografie gemaakt hebben tot wat ze nu is en die typisch zijn voor de ontwikkeling die ze heeft doorgemaakt in de 180 jaar dat ze inmiddels bestaat."

Bovenstaande quote is een stukje uit het voorwoord van het boek Lichtjaren van Hans Rooseboom. Dit geeft prima weer wat hij als schrijver wil laten zien met dit boek. Hij somt geen jaartallen op als in een geschiedenisboek, om er vervolgens achter te zetten wat er in dat jaar gebeurd is. Op een verhalende manier verteld Rooseboom over de introductie van de fotografie, hoe deze ontvangen werd en wie als eerste begonnen foto's te maken. Hij voegt foto's toe die hij gevonden heeft, die hij interessant of indrukwekkend vindt. Deze hebben altijd met het gedeelte waarover hij schrijft te maken, en er wordt vanuit de tekst dan ook altijd met een nummertje naar de afbeelding verwezen.

De ondertitel van dit boek is "Een geschiedenis van de fotografie". Wat opvalt is dat er niet staat, DE geschiedenis van de fotografie. Dit sluit naadloos aan bij de quote die je bovenaan deze tekst vindt, namelijk dat er al veel en uitvoerig over de fotografie geschreven is. Hans Rooseboom wil niet van begin tot nu uitwerken wat er allemaal gebeurd is, maar wel wat typerende dingen aankaarten en met foto's onderbouwen. Daarom is dit een goede ondertitel, en zeker beter passend dan wanneer er 'de' had gestaan.

Lichtjaren is hoogstwaarschijnlijk alleen een interessant boek voor echte fotografie liefhebbers. Denk niet dat het een boek over fotografie is, dus de inhoud voor het merendeel uit afbeeldingen bestaat, want dan heb je het mis. Er zijn heus wel foto's gebruikt, maar er is meer tekst dan dat er foto's zijn. Houd hier even rekening mee wanneer je het boek aan wilt schaffen voor veel mooie foto's, want dan kun je beter een ander boek opzoeken.

Niet alles wat er in Lichtjaren staat is heel bijzonder om te lezen. Als lezer kun je echter wel kijken welke hoofdstukken je aanspreken, of eventueel over welke foto die je in het boek ziet, je meer zou willen weten.

Lichtjaren is een prima boek wanneer je oprecht geïnteresseerd bent in de geschiedenis en ontwikkeling van de fotografie, maar zal niet snel een aanrader voor iedereen zijn. Voor echte fotografie- en geschiedenis fans is dit hoogstwaarschijnlijk wel een top boek!

Recensie: Lichtjaren - Hans Rooseboom

Lichtjaren

1  2  3  4  5

Rooseboom laat zien hoe foto's gemaakt, bedoeld, verspreid, bekeken en gebruikt zijn
    Fotomusea worden platgelopen, de fotografiebeurs Unseen is in een paar jaar enorm gegroeid en zeer succesvol: fotografie is hot
    In Lichtjaren vertelt Hans Rooseboom hoe de fotografie vanuit het niets uitgroeide tot het invloedrijke, door bijna iedereen beoefende en overal aanwezige medium van nu. Hij laat zien hoe foto's gemaakt, bedoeld, verspreid, bekeken, gebruikt en misbruikt zijn. Zo maakte men zich al in 1890 zorgen over de privacy die door camera's geschonden werd en is het manipuleren van foto's veel ouder dan Photoshop.

Na twaalf hoofdstukken zal de lezer anders en beter naar foto's kijken en ze ook beter begrijpen – en wordt wellicht nog een betere fotograaf ook. Lichtjaren besluit met een gids die de lezer door de jungle van het verzamelen van foto's voert.