De Chocolatiers - Jan Moran RECENSIE

Recensie: De Chocolatiers - Jan Moran

Wanneer de man van Celina Savoia plotseling om het leven komt raakt dit haar hard. Ze besluit om zijn familie, die ze van haar man nooit mocht ontmoeten – op te zoeken en reist samen met haar zoontje af naar Italië. Daar aan de Amalfikust begint ze een nieuw leven dat draait om chocolade. Maar hoe langer ze daar is, hoe meer ze het gevoel krijgt dat er iets niet klopt aan wat haar man haar altijd verteld heeft.

De Chocolatiers, de naam alleen al roept beelden in je op van romige chocolade die smelt op je tong. Jan Moran heeft met de titel in elk geval meteen de aandacht en met de eerste hoofdstukken trekt ze je gelijk het boek in. De man van Celina Savoia is plots overleden en het boek begint wanneer Celina haar schoonfamilie in Italië probeert te bereiken om hen dit nieuws te vertellen. Een krachtige binnenkomer die je gelijk laat doorlezen. Als Celina vervolgens samen met haar zoon naar Italië afreist om haar schoonfamilie, van wie ze nooit iets heeft geweten – te ontmoeten begint het verhaal pas écht.

De prachtige beeldende beschrijvingen van Jan Moran, zowel van de chocolade als van de bestemmingen die Celina in het boek aandoet doen onmiddellijk de mooiste beelden in je hoofd ontstaan. Het zorgt ervoor dat je echt wegdroomt bij het verhaal. Een verhaal dat – anders dan de titel wellicht doet vermoeden – niet te zoetsappig is. Gelijk vanaf het begin van De Chocolatiers kom je er namelijk achter dat er een groot mysterie is waar Celina nog geen weet van heeft, en samen met haar wil je daar als lezer achterkomen.

Jan Moran neemt hier in haar boek de tijd voor, waardoor het begin wat traag is en het eind wellicht wat te snel gaat. De ontwikkelingen volgen elkaar in het tweede deel van het boek razendsnel op. Dit is niet onbevredigend maar geeft je wel het gevoel dat het verhaal nog iets langer had mogen duren.

De Chocolatiers is een echte feelgood roman, zoals eerder gezegd, met omschrijvingen om van te watertanden. Wat dacht je van "Een chocoladetruffel had haar lot veranderd. Een zachte, met cacaopoeder besprenkelde truffel gevuld met een ganache van donkere chocolade en framboos en gehuld in een couverture, een dikke laag chocolade die optimaal smolt bij lichaamstemperatuur.’ Chocolaatje, iemand? Om nog maar niet te spreken over de schitterende Amalfi kust waar het boek zich afspeelt.

De Chocolatiers een vlot geschreven boek, mede door de vele dialogen voor iedereen die van een roman houdt waar je niet te veel bij na hoeft te denken, maar gewoon wilt genieten, misschien met een stukje chocolade binnen handbereik.

Recensie: De Chocolatiers - Jan Moran

De chocolatiers

Jan Moran

16 september 2019

ISBN 9789045216768
    Uitgever Karakter
    369 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5

San Francisco, 1953.
    Celina Savoia is zeer aangedaan door de voortijdige dood van haar echtgenoot, een professionele chocolatier. Ze besluit hun jonge zoon mee te nemen naar de zonnige Italiaanse Amalfi kust, om kennis te maken met de familie van zijn vader. Maar als ze begint aan een magisch, romantisch bestaan van chocolade maken aan zee, omringd door een liefhebbende familie, begint ze te vermoeden dat haar man niet de geliefde zoon en broer was om wie ze rouwen.
    Hoewel een tweede kans op liefde binnen handbereik is, houdt het mysterie van de ware identiteit van haar man Celina tegen. Ze is vastbesloten om de waarheid te achterhalen. Samen met de broer van haar man gaat Celina, op zoek naar het verleden, naar een afgelegen Zuid-Amerikaanse cacaoplantage. Daar moeten ze het bedrog onder ogen zien dat hun levens dreigt te vermorzelen.