En toen kwam Timothy - Jacques Brooijmans RECENSIE

Recensie: En toen kwam Timothy - Jacques Brooijmans

En toen kwam Timothy is het vervolg op het boek Jordi van Jacques Brooijmans. In dit boek volg je de muzikale Jordi die een talentenwedstrijd wint en zijn zelfgeschreven lied aan een producer in Londen mag laten horen. Terug in Nederland nemen zijn ouders de jongen Timothy, een jongen met veel tegenslagen in zijn leven, als hun pleegkind in huis. Ondertussen blijft Jordi worstelen met de verwachtingen van zijn omgeving, roddels van zijn klasgenoten en een plagiaatzaak.

Hoewel En toen kwam Timothy een vervolgdeel is, is dit wel goed te volgen zonder dat je het vorige deel hebt gelezen. Vooral aan het begin wordt er verwezen naar eerdere gebeurtenissen, maar deze worden gelukkig wel even kort en helder uitgelegd.

In En toen kwam Timothy volgen de gebeurtenissen elkaar in een snel tempo op. Af en toe gaat dat wel iets te snel. Zo gaat Jordi bijvoorbeeld naar Londen, maar na een paar bladzijdes is hij weer terug in Nederland en zit hij weer op school. Later in het verhaal is het schooljaar voorbij en hebben de jongeren vakantie, maar na een paar bladzijdes is de vakantie alweer voorbij. Vanaf de eerste tot aan de laatste bladzijde van het boek is er zoveel tijd verstreken, waardoor sommige verhaallijnen niet uitgebreid worden uitgewerkt. Zo missen we bijvoorbeeld ook een uitgebreidere uitwerking van de verhaallijn rondom Timothy die als pleegkind in het gezin is opgenomen. Dat is dus een beetje jammer.

Wat wel een positief punt aan dit boek is, is de uitwerking van het personage Jordi. Zijn gedachten worden namelijk uitgebreid op papier gezet. Hij stelt zichzelf af en toe hele diepzinnige of filosofische vragen over wat de wereld van hem verwacht en wat hij moet doen. De auteur heeft hem hierdoor erg realistisch neergezet. Als lezer kan je daardoor ook goed met hem meeleven.

De schrijfstijl van de auteur is een ander positief punt van dit boek. Jacques Brooijmans heeft namelijk prachtige zinnen in zijn boek verwerkt. Sommige voelen zelfs een klein beetje literair aan. Dat komt mede ook door het feit dat het hoofdpersonage Jordi zulke diepzinnige vragen stelt. De vlotte schrijfstijl van de auteur in combinatie met de korte hoofdstukken, die bijna altijd tussen de drie en vijf bladzijdes hebben, zorgen ervoor dat je door het boek heen vliegt.

En toen kwam Timothy van Jacques Brooijmans is zeker een leuk coming-of-ageverhaal. Het is jammer dat het verhaal af en toe iets te snel gaat, waardoor sommige verhaallijnen niet altijd even goed worden uitgewerkt. Het hoofdpersonage Jordi is wel een uitstekend neergezet karakter. Ook de fijne schrijfstijl van Jacques Brooijmans kan als een pluspunt worden genoemd.

En toen kwam Timothy

1  2  3  4  5

Een spannend verhaal over (on)rechtvaardigheid, bijzondere vriendschappen en heel persoonlijke beslissingen. Voor young adults.
    Jordi zoekt zijn weg op school, in de liefde en in de muziek. Maar dan wordt hij de hoofdpersoon in een muzikale rel én enkele intriges. Wanneer zijn ouders Timothy in huis nemen, ook een jongen van veertien met veel tegenslagen in zijn leven, richt Jordi al zijn aandacht op hem. Toch blijft hij worstelen met de hoge verwachtingen van zijn omgeving en de roddels van zijn klasgenoten. Kan Jordi zich aan de wereld tonen zoals hij zelf wil?