De tolk - Annette Hess RECENSIE

Recensie: De tolk - Annette Hess

In De tolk beschrijft Annette Hess het leven van de jonge vertaalster Eva. Zij woont met haar ouders en zus en broertje in Frankfurt. In deze stad vindt het grote Auschwitzproces plaats en Eva wordt gevraagd als vertaalster voor de Poolse betrokkenen. Hoewel haar familie en verloofde Jürgen niet achter haar beslissing staan, neemt Eva de klus vol overtuiging aan. Al snel komt zij tot de conclusie dat zij de gruwelijkheden heeft onderschat en wordt ze volledig meegezogen in de geschiedenis. Ongemerkt heeft dit eveneens zijn weerslag op de relatie tussen Eva en haar familieleden en Jürgen. Voor Eva het in de gaten heeft is deze vertaalklus het startschot voor gebeurtenissen en ontdekkingen die haar leven voorgoed zullen veranderen.

Annette Hess heeft ervoor gekozen de gruwelijkheden gedetailleerd te beschrijven. Dit past goed bij de verhaallijn, waar Eva woord voor woord de verhalen vertaalt. Het verhaal wordt beschreven vanuit het perspectief van Eva. Hoe zij zich voelt over wat zij hoort is voor de lezer dan ook direct merkbaar.

In tegenstelling tot veel andere boeken heeft de schrijfster van De tolk ervoor gekozen het boek niet op te delen in hoofdstukken, maar is het boek verdeeld in een aantal delen. Dit maakt het soms lastig om het boek weg te leggen. Dit is niet de enige trigger om het verhaal in één ruk uit te lezen. De opbouwende spanning in het verhaal is hier ook debet aan. Zowel de passages over het proces en de nieuwsgierigheid naar de uitkomst hiervan, als het dagelijks leven van Eva houden de lezer geboeid.

Annette Hess heeft ervoor gekozen om naast de hoofdverhaallijnen ook geregeld een uitstap te maken naar de gebeurtenissen van andere karakters uit het boek. In deze uitstappen komt de lezer geregeld voor verassingen te staan. De uiteindelijke samenhang wordt duidelijk in het laatste deel van het boek. Hoewel het boek redelijk open eindigt kan de lezer zich een goede voorstelling maken van het verloop van het verhaal.

De tolk valt volgens de omslag van het boek onder het genre ‘roman’. Dit is begrijpelijk, al dekt dit niet geheel de lading. Het boek weet te boeien en te integreren en kan geschiedkundig een bijdrage leveren in het niet doen laten vergeten van verschrikkelijke gebeurtenissen. Juist doordat Annette Hess de gruwelijkheden als rode draad door het boek laat lopen, maar er tevens voor kiest ook het dagelijkse leven van een jonge vrouw te beschrijven, houdt ze het boek luchtig en toegankelijk.

De tolk van Annette Hess is een prachtig beschreven verhaal met liefde, ontroering, familiegeheimen en de gruwelijke gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog als thematiek. Een aanrader voor menig boekenliefhebber maar eveneens een welkome toevoeging aan de verplichte literatuurlijst voor middelbare scholieren.

Recensie: De tolk - Annette Hess

De tolk

Annette Hess

26 september 2019

ISBN 9789025454036
    Uitgever Atlas
    368 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Frankfurt, 1963. Eva is tolk Pools­Duits en woont met haar ouders, zus en broertje boven restaurant Deutsches Haus, dat door de familie wordt gerund. Onverwacht wordt ze gevraagd om bij het Auschwitzproces de getuigenverklaringen te vertalen. Haar ouders zijn erop tegen, net als haar aanstaande verloofde Jürgen. Het is het eerste proces dat op dat moment in de stad gaat beginnen. Eva, die nog nooit van Auschwitz heeft gehoord, volgt haar gevoel en gaat de uitdaging aan, zonder te vermoeden dat dit proces van de eeuw niet alleen Duitsland, maar ook haar eigen leven onherroepelijk op zijn kop zal zetten.