De derde kogel - R.J. Ellory RECENSIE

Recensie: De derde kogel - R.J. Ellory

De derde kogel is een mooi verhaal over wat er had kunnen gebeuren als John F. Kennedy op 22 november 1963 niet zou zijn doodgeschoten. Kennedy probeert een tweede termijn als president van de Verenigde Staten binnen te halen. Hij lijkt een krachtige en charismatische leider, maar schijn bedriegt. Hij wordt verdacht van het plegen van verkiezingsfraude, samenwerking met de maffia en overige zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Het verhaal wordt beschreven vanuit Mitch Newman. Hij wordt gebeld door de moeder van zijn ex-vriendin met het bericht dat zij zelfmoord heeft gepleegd. Hij komt erachter dat zij onderzoek deed naar een grote verontrustende politieke kwestie.

R.J. Ellory – de schrijver van het boek – is een Britse thrillerschrijver. Hij heeft verschillende boeken geschreven. Zijn boeken zijn verkrijgbaar in meer dan twintig talen. Naast dat hij schrijver is, is hij ook zanger en gitarist bij een band genaamd The Whiskey Poets.

R.J. Ellory besteedt veel tijd aan het omschrijven van de hoofdpersonen. Er zit veel diepgang in de personages waardoor je als lezer een goed beeld van hen krijgt. Het duurt wel lang voor het verhaal écht op gang komt. In het begin moet je als lezer wel even door het taaie begin heen. Het boek is opgedeeld in kleine hoofdstukken waardoor je door het verhaal heen vliegt. De schrijfstijl van R.J. Ellory is ook erg fijn. Het boek kent een heleboel politieke aspecten. Het is als lezer dus wel van belang dat je iets weet van het Amerikaanse politieke stelsel anders wordt het verhaal erg abstract. De derde kogel staat bekend als thriller, maar toch is het boek helaas niet bepaald spannend. De gesprekken tussen bepaalde personen houden het voor de lezer interessant, omdat je benieuwd bent waar het verhaal precies heen gaat. Er is echter geen sprake van spanning. Het verhaal is een mooie combinatie van fictie en geschiedenis.

Kortom, De derde kogel is een mooi verhaal over wat er zou kunnen gebeuren als John F. Kennedy niet zou zijn vermoord. Het verhaal is vlot geschreven, maar het duurt wel lang voordat het verhaal écht op gang komt. R.J. Ellory heeft een fijne schrijfstijl. Het boek wordt omschreven als thriller, maar het wordt helaas niet écht spannend.

Recensie: De derde kogel - R.J. Ellory

De derde kogel

1  2  3  4  5

Op 22 november 1963 werd John F. Kennedy vermoord in Dallas, Texas. Maar stel dat de kogel had gemist? In deze what if-roman leeft JFK, en staat hij aan de vooravond van een tweede termijn als president.

Fotojournalist Mitch Newman heeft twijfels bij de vermeende zelfdoding van zijn ex-verloofde Jean. Zij was bezig met een groot onderzoek naar de handel en wandel van JFK, een onderzoek dat zo dicht bij de waarheid kwam, dat het haar fataal werd. Mitch is vastbesloten haar werk voort te zetten, al betekent dat dat hij goed bewaakte geheimen over de machtigste personen van het land aan de kaak moet stellen.

In het werk van de Britse R.J. Ellory speelt Amerika een grote rol, zowel de cultuur, de steden als het landschap. In 'De derde kogel' is dat het politieke landschap van de jaren 60.