Agent en boef: de grap van boef-baard - Tjibbe Veldkamp RECENSIE

Recensie: Agent en boef: de grap van boef-baard - Tjibbe Veldkamp

Agent en boef: de grap van boef-baard is een grappig avontuur op het water over het bekende duo agent en boef. Boef wil graag piraatje spelen en zet de kraan open. Hij laat alles onder water lopen bij agent waardoor hij uiteindelijk weet te ontsnappen. Agent zet de achtervolging in. Dit zorgt voor weer een spannend avontuur van dit komische duo. Agent krijgt vaker een nat pak dan hij zou willen. En boef is hem keer op keer te slim af. Zal het agent lukken boef weer achter de tralies te krijgen?

Met Agent en boef: de grap van boef-baard heeft Tjibbe Veldkamp weer een leuk eerste leesboekje geschreven. Dit boekje is geschikt voor kinderen met leesniveau AVI M3. Het verhaal heeft korte zinnen met ongeveer zes woorden. Iedere zin begint op een nieuwe regel. Er wordt nog geen gebruik gemaakt van hoofdletters. Tjibbe Veldkamp heeft goed rekening gehouden met het AVI-niveau zonder een kinderachtig verhaal neer te zetten. De vlotte tekst en de kleurrijke illustraties vertellen samen het verhaal, waarbij het jonge lezertje uiterst serieus wordt genomen.

De stukken tekst zijn in behapbare stukjes weergegeven. Dit is lekker overzichtelijk voor de beginnende lezers. Tjibbe Veldkamp laat hiermee voldoende ruimte aan de kinderen om tussendoor de dynamische  en grappige illustraties te bekijken. Een erg goed combinatie: Tjibbe Veldkamp als schrijver en Kees de Boer als illustrator. Leesplezier gegarandeerd!

In Agent en boef: de grap van boef-baard wordt in de tekst voldoende spanning aangebracht, waardoor de jonge lezers blijven lezen. Ze willen weten hoe het afloopt. Of het de agent lukt om de stoute boef te vangen. Tjibbe Veldkamp heeft de hoofdpersonen in dit verhaal lekker stereotype neergezet. De boef die stout doet en de agent te slim af is. Totdat agent besluit het spelletje mee te spelen en zich ook te verkleden als piraat.

boef ziet agent

leuk! denkt boef.

agent is toch piraat!

maar wat doet hij?

hij is iets van plan…

… maar wat?

Agent en boef: de grap van boef-baard is een erg leuk eerste leesboek voor kinderen met AVI M3-niveau. Een volwaardig leesboek met spanning en humor, mede door de illustraties die het samen met de tekst tot een mooi geheel maken. Een aanrader voor alle beginnende lezertjes!

Agent en Boef - De grap van boef-baard

1  2  3  4  5

'ik ben piraat boef-baard.