De verdwenen meisjes uit Parijs - Pam Jenoff RECENSIE

Recensie: De verdwenen meisjes uit Parijs - Pam Jenoff

Pam Jenoff’s De verdwenen meisjes uit Parijs gaat over een netwerk van Engelse vrouwen die tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog ingezet worden als spionnen en saboteurs in Frankrijk om het verzet en de geallieerden te ondersteunen in de strijd tegen Duitsland. Vanuit het perspectief van drie vrouwen (Grace, Eleanor en Marie) wordt het verhaal rondom dit vrouwennetwerk langzaam ontrafeld. Wat deden ze en wat is er met ze gebeurd?

Het boek begint in 1946 wanneer Grace in New York een koffer vindt met daarin twaalf foto’s van meisjes. Dit wekt haar nieuwsgierigheid en ze gaat op zoek naar het verhaal achter de foto’s en de eigenaresse van de koffer. Dit blijkt Eleanor Trigg te zijn, een jonge vrouw die in Engeland werkt(e) bij de Special Operations Executive (SOE), een geheime organisatie. Nadat er steeds meer mannelijke spionnen verdwijnen stelt ze voor om vrouwen in te zetten en wordt ze aan het hoofd gezet van dit vrouwennetwerk. En dan is er nog Marie, een van de vrouwen die door Eleanor zijn gerekruteerd voor het werk in Frankrijk. Het perspectief wisselt tussen de drie vrouwen en daarmee ook tussen verschillende locaties (New York, Engeland en Frankrijk) en verschillende momenten tussen 1944 en 1946.

In De verdwenen meisjes uit Parijs worden minder belichtte gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog beschreven, wat het boek interessant maakt. Overigens zijn, zoals Pam Jenoff ook toelicht aan het eind van het boek, de gebeurtenissen uit het boek volledig fictief. Ze zijn echter wel op feiten gebaseerd. Zo heeft er daadwerkelijk een vrouwennetwerk van spionnen bestaan onder leiding van Vera Atkins. En ondanks dat het verhaal fictief is, komen de gebeurtenissen wel realistisch over. Het zou zo kunnen zijn gegaan.

De schrijfstijl van Pam Jenoff leest prettig. De wisselingen in perspectief maken dat het verhaal boeiend blijft, omdat je als lezer stukje bij beetje meer te weten komt over het verhaal achter de meisjes. Daarnaast is er ook een mooie afwisseling tussen enerzijds grote keuzes die levensbedreigend kunnen zijn en anderzijds de alledaagse ‘beslommeringen’ zoals verliefdheden en relaties, zoals het in het echte leven ook kan gaan. De hoofdpersonen komen ook realistisch over.

De verdwenen meisjes uit Parijs leest als een spannende avonturenroman, waarbij je je realiseert dat het dichtbij de waarheid zou kunnen staan en daarmee een interessante geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog vertelt.

De verdwenen meisjes uit Parijs

Pam Jenoff

14 oktober 2019

ISBN 9789045217369
    Uitgever Karakter
    384 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5

Manhattan, 1946
    Op een ochtend, als ze door de Grand Central Terminal loopt, vindt Grace Healey een achtergelaten koffer. Grace kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en maakt de koffer open. Er blijken twaalf foto's in te zitten van allemaal verschillende vrouwen. Impulsief neemt Grace de foto's mee en verlaat ze snel het station.
    Grace komt er al snel achter dat de koffer eigendom is geweest van ene Eleanor Trigg die leiding gaf aan een netwerk van vrouwelijke geheim agenten. Twaalf van deze vrouwen werden tijdens de oorlog vanuit Londen naar bezet Europa gestuurd om als koeriers en telegrafi sten het verzet te ondersteunen. Ze zijn echter nooit naar huis teruggekeerd en het is een raadsel wat er met hen is gebeurd.
    Grace doet er alles aan om achter de waarheid te komen. Ze voelt zich vooral aangetrokken door de jonge moeder Marie die geheim agent werd. Haar gedurfde missie overzee onthult een opmerkelijk verhaal van vriendschap, moed en verraad.