Dubbel zo lekker - Denise Kuppens en Julie van den Driesschen RECENSIE

Recensie: Dubbel zo lekker - Denise Kuppens en Julie van den Driesschen

Dubbel zo lekker is een kookboek geschreven door Denise Kuppens en Julie van den Driesschen. Denise en Julie hebben deelgenomen aan het televisieprogramma Bake Off Vlaanderen seizoen twee. Zij hebben hun krachten gebundeld in dit mooie kookboek. Het kookboek bevat meer dan 60 recepten van zoet tot hartig. Wat dit kookboek speciaal maakt, is dat het boek voor de ene helft bestaat uit klassieke recepten en voor de andere helft bestaat uit vegan recepten. Van elk recept zijn er twee varianten, één met en één zonder dierlijke ingrediënten. Het boek is zeer geschikt voor mensen die een keer een vegan bakrecept willen uitproberen en proeven. Het boek is ook zeker leuk voor mensen die een veganistisch leefstijl hebben, alleen kan je de recepten met dierlijke producten dan niet maken. Het boek geeft de lezer een duidelijk beeld van hoe je een bakrecept vegan maakt en waardoor je dierlijke producten zou kunnen vervangen. De vrolijke kaft met de lachende dames en hun baksels nodigt je ook zeker uit om een lekker recept te gaan bakken!

Tussen de recepten door staan er foto’s van de schrijfsters in het boek. Zij zijn op de foto’s bezig met de bereiding van het recept, dit is leuk gedaan omdat je zo ziet dat jij het ook kan maken en het maakt het boek meer persoonlijk. Je wordt stap voor stap meegenomen in het proces van het bakken en het lijkt net of je je bij hen in de keuken bevindt.

Het boek is kleurrijk, elk hoofdstuk begint met een andere kleur. Bovendien zijn er veel kleurenfoto’s in het boek opgenomen. Dit maakt het boek aantrekkelijk om te lezen. Bij ieder nieuw hoofdstuk staat er overzichtelijk aangegeven wat er in het hoofdstuk te vinden is aan smakelijke recepten. Dit overzicht is fijn omdat het best een druk kookboek is qua kleuren, verschillende lettertypen en foto’s.

Per recept wordt de voorbereidings- en baktijd in een ander lettertype weergegeven. Dit komt aan de ene kant wat rommelig over en is soms lastig te lezen. Door de andere kleur is het namelijk af en toe minder goed leesbaar. Per onderdeel van het recept staat echter duidelijk wat de ingrediëntenlijst en bereidingswijze is. Bijzonder aan dit kookboek is dat de werkwijze in duidelijke gestructureerde stappen is onderverdeeld. Verder kom je in dit boek kom je niet alledaagse recepten tegen, zoals de cactuscake en het gemberkoekspookhuis. Deze recepten zijn zeer geschikt voor speciale gelegenheden.

Bananenbrood met chocolade

Op en koude novemberdag had ik zin om een middagsnack te maken. Ik heb het boek doorgebladerd en kwam uit bij een bananenbrood met pure chocolade. Toevallig had ik alle ingrediënten al in huis, dus ik hoefde de kou niet in om naar de supermarkt te gaan. Het bananenbrood is voor elke tijd van het jaar lekker en geschikt. Het recept klopt helemaal. De natte en droge ingrediënten moeten apart van elkaar bereid worden. Je mengt eerst de natte ingrediënten en hierna in een andere kom de droge ingrediënten. Je hebt dus wel twee kommen nodig. Door het apart mengen wordt het deeg sneller een mooi geheel zonder dat het gaat klonteren. Ik heb het recept gevolgd zoals in het boek staat en pure chocoladestukjes toegevoegd. Je zou ook noten kunnen toevoegen, deze worden ook als tip onderaan het recept gegeven. Genoeg variaties mogelijk dus. De geur die uit de oven kwam was heerlijk, de hele kamer rook naar bananenbrood. De restjes van het brood kan je eventueel de volgende dag weer goed gebruiken als ontbijt. Een aanrader!

Kokosbolletjes

Voor een avondje met vrienden wilde ik naast hartige hapjes ook wat zoete hapjes maken. Ik kwam uit bij de kokosbolletjes. Met een aantal gemakkelijk verkrijgbare ingrediënten kan je bijzonder lekkere balletjes maken. Het vormen van de balletjes is lastiger dan in het boek omschreven staat. De kokos blijft, ondanks dat het recept goed gevolgd is, niet zo goed aan elkaar plakken waardoor de balletjes snel uit elkaar vallen. Je moet er meerdere keren hard in knijpen zodat de kokos aan elkaar blijft plakken en het niet uit elkaar valt. Helaas worden het hierdoor niet zulke mooie balletjes zoals op de foto bij het recept, meer ovaal dan rond. Ik heb de balletjes wat langer in de vriezer laten opstijven om te voorkomen dat ze uit elkaar zouden vallen. Dit is goed gelukt. Bovendien is de smaak ondanks de ovale vorm goed! Het is een leuke eyecatcher voor op tafel.

Het boek krijgt van mij vier sterren. Het is een leuk boek om te hebben of om te krijgen. Het is echter niet geschikt voor iedereen. Mensen met een veganistische leefstijl kunnen maar de helft van het boek gebruiken. Daarnaast is het wel een druk boek met veel kleuren en verschillende lettertypen, maar dit geeft het boek juist een extra feestelijke uitstraling.

Dubbel zo lekker

1  2  3  4  5

Julie Van den Driesschen en Denise Kuppens – winnares van en deelneemster aan Bake O¬ Vlaanderen 2018 – slaan de handen in elkaar voor hun eerste bakboek, Dubbel zo lekker. Julie is een klassieke bakster en blij trouw aan haar geliefde eieren, boter en melk. Denise is een vegan bakwonder dat een lekker vegan alternatief presenteert. Ontbijt, brunch, cakes, koekjes, taarten... of heb je inspiratie nodig voor kerst of Halloween? Julie en Denise brengen hun favoriete recepten. Klassiek of vegan? Ze kunnen allebei smaken!