De winter van de heks - Katherine Arden RECENSIE

Recensie: De winter van de heks - Katherine Arden

In De winter van de heks neemt Katherine Arden ons opnieuw mee naar Rusland; naar Moskou en naar Vasilisa. Wederom worden de Russische geschiedenis en legendes mooi door het verhaal verweven. Vasilisa’s leven is in groot gevaar en ze zal moeten vluchten. Iedereen geeft haar (en haar magie) namelijk de schuld van de narigheid die hen is overkomen. Er is maar één iemand die de wereld kan redden, maar gaat haar dit uiteindelijk ook lukken? Er ligt continu gevaar op de loer en misschien zal niet iedereen het overleven..

De winter van de heks gaat direct verder waar Het meisje in de toren is gestopt en dat is fijn want zo wordt er niet al te veel herhaald. Hierdoor is het wel aan te raden om de boeken van Katherine Arden vlak achter elkaar te lezen, anders kan het zo zijn dat je toch wel een aantal belangrijke details vergeten bent en dat zou ontzettend zonde zijn.

Katherinde Arden heeft al vanaf het begin duidelijk voor ogen gehad waar ze naartoe wilde met haar hele verhaal. In De beer en de nachtegaal en Het meisje in de toren werd er opgebouwd naar het laatste boek De winter van de heks. Alles komt namelijk uiteindelijk mooi samen en ik moet zeggen dat dit boek best wel spannend is. Er gebeuren nare dingen en de lezer wordt een beetje bang gemaakt. Het leestempo ligt hierdoor lekker hoog!

“Al haar woorden, moed en opstandigheid waren verdwenen, dus reageerde ze niet. Het enige wat haar ertoe dreef al haar kracht te verzamelen, zich van hem los te rukken en zich in de nacht te storten, was haar verlangen te ontsnappen, aan hem, aan het kabaal en de stank van rook.’’ - p. 58

Door de hele serie merk je dat Vasilisa ontzettend erg groeit als karakter. Het start natuurlijk allemaal in het eerste boek De beer en de nachtegaal. Hierin lees je hoe Vasilisa is als kind, hoe ze opgroeit, ouder wordt en volwassen wordt. Ze leert belangrijke lessen in alle drie de boeken en je leest hoe ze zich ontwikkelt als vrouw door de boeken heen. Vasilisa heeft een prachtig en sterk karakter gekregen en door elk boek ga je een beetje meer van haar houden.

Misschien wordt het een beetje saai, maar Katherine Ardens schrijfstijl is wederom subliem. Het is magisch, verslavend en zit vol met details. De winter van de heks is een sprookje dat tot leven komt tijdens het lezen en de lezer geboeid houdt. Hoewel er constant in je achterhoofd rondspookt dat dit het laatste deel is, wil je gewoon nog geen afscheid nemen. Toch is dit uiteindelijk onvermijdelijk!

De winter van de heks van Katherine Arden is gelukkig een prachtige afsluiter van de serie. De beer en de nachtegaal en Het meisje van de toren waren al erg mooi, maar dit slotdeel is extra magisch en de lezers nemen op een waardige manier afscheid van Vasilisa en Moskou! Daarom krijgt De winter van de heks van mij maar liefst 5 dik verdiende hartjes.

Het enige dat nog gezegd moet worden: lees deze prachtige, magische serie! Je krijgt er zeker geen spijt van.

De winter van de heks

1  2  3  4  5

De winter van de heks is het magische slotdeel van Katherine Ardens Winternacht-trilogie over de dappere Vasilisa.
    Een meisje kan het verschil maken… Moskou brandt, en haar inwoners zoeken naar antwoorden – vooral naar iemand die ze de schuld kunnen geven. Vasilisa, een meisje met buitengewone gaven, moet vluchten voor haar leven; ze wordt achtervolgd door zij die haar magie de schuld geven van hun tegenspoed.
    Maar dan keert een wraakzuchtige demon terug, sterker dan ooit. En hij is vastbesloten de wereld in chaos te doen storten, samen met verschillende bondgenoten onder de mensen en geesten.
    Het lot van de mensheid en de magische wezens die hen omringen, ligt in de handen van Vasya. Maar ze kan ze misschien niet allemaal redden.