De dirigent - Maria Peters RECENSIE

Recensie: De dirigent - Maria Peters

Antonia Brico heeft een grote droom: dirigent worden. Helaas is dit voor een vrouw in de jaren dertig een lastige opgave. De wereld van de klassieke muziek wordt geregeerd door mannen. Toch laat Antonia zich niet tegenhouden door haar sekse en probeert haar droom te verwezenlijken. Dit is geen gemakkelijke weg, ze moet hiervoor moeilijke keuzes maken en krijgt veel te verduren.

De roman De dirigent is gebaseerd op waargebeurde feiten. Antonia Brico heeft bestaan en was de eerste vrouw die professioneel dirigent wilde worden. Antonia was half Nederlands en bij de totstandkoming van dit verhaal heeft haar neef de auteur van dit boek bijgestaan. Hier en daar heeft de auteur de vrijheid genomen het verhaal iets anders te vertellen en bepaalde gebeurtenissen geromantiseerd, maar de basis strookt met de werkelijkheid, wat dit verhaal erg boeiend maakt.

Het boek is geschreven vanuit verschillende perspectieven. Een groot deel van het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Antonia. Je leest hoeveel ambitie en moed zij heeft, maar het soms ook lastig heeft, bijvoorbeeld met het feit dat zij geadopteerd is en dat haar ambitie om dirigent te worden de liefde niet toelaat. Ook haar vrienden Frank en Robin komen aan het woord. Zij belichten hun vriendschap met Antonia en de belevenissen vanuit hun eigen perspectief. Dit geeft een meerwaarde aan het verhaal en laat zien hoe zij tegen Antonia aankijken, maar je wordt ook meegenomen in hun persoonlijke leven. Beiden voelen liefde voor Antonia, maar hebben zo ook hun eigen problemen.

Antonia is een boeiend hoofdpersonage voor een roman. Haar verhaal is fascinerend en het is geweldig om te lezen hoeveel doorzettingsvermogen zij heeft om haar droom te realiseren. Toch krijgt zij ook veel te verduren en lijkt ze soms erg eenzaam. Bij het lezen van dit verhaal groeit de sympathie voor Antonia en sluit je als lezer deze moedige vrouw al snel in je hart.

Maria Peters is filmregisseur en scenarioschrijfster, zo maakte zij al eerder de Nederlandse films Sonny Boy en Kruimeltje. De dirigent is haar eerste roman. Haar schrijfstijl is toegankelijk en het verhaal blijft boeien. Als lezer wil je weten hoe het Antonia vergaat en of het haar lukt haar dromen te bereiken. Auteur Maria Peters heeft het verhaal van Antonia Brico ook tot film gemaakt. In deze film speelt Christanne de Bruijn de hoofdrol van Antonia Brico, de film is deels in het Nederlands en voor een groot deel in het Engels gesproken.

De dirigent is een boeiende roman van Maria Peters over de moedige en hartverwarmende Antonia Brico, de eerste vrouwelijke dirigente.

Recensie: De dirigent - Maria Peters

De dirigent

Maria Peters

15 oktober 2019

ISBN 9789022588680
    Uitgever Boekerij
    256 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Willy Wolters wil orkestdirigent worden. Er is één probleem: het is 1928 en Willy is een vrouw. In haar tijd worden vrouwen zelden toegelaten tot het conservatorium, laat staan dat ze orkestdirectie mogen studeren.

Maar Willy is vastbesloten. Ze heeft een bijbaantje in het Concertgebouw, studeert dagelijks piano en reist stad en land af om een dirigent zover te krijgen dat hij haar lesgeeft. Tijdens haar zoektocht komt ze Frank Thomsen tegen: een steenrijke, aantrekkelijke man met connecties in de muziekwereld. In eerste instantie moeten de twee niks van elkaar hebben, maar uiteindelijk worden ze smoorverliefd. Intussen timmert Willy flink aan de weg. Maar als ze haar dromen wil najagen, zal ze Frank moeten achterlaten om onder de naam Antonia Brico succesvol te worden.